5/5 (1نفر)
17 جولای 2021
۲
ساب دامین چیست؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

 

ساب دامین چیست؟

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یا زیر دامنه نامی هست که به صورت پیشوند قبل از نام دامنه اصلی قرار می گیرد و توسط یک نقطه از نام دامنه اصلی جدا میشود، در واقع sub domain ها یه قسمت متفاوت از وب سایت شما هستند که داخل هر ساب دامین میتوانید محتوا یا سایت کاملا متفاوتی را نسبت به سایت اصلی خود راه اندازی کنید.

به عنوان مثال اگر آدرس وب سایت ما Persianmizban.com باشد ما قادر هستیم توسط ساب دامنه، بخش های زیر را برای وب سایتمون راه اندازی کنیم:

 

توجه : ساب دامنه را میتونیم کاملا به صورت دلخواه ایجاد کنیم و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

Store.persianmizban.com : در این آدرس میتوانیم یک فروشگاه جداگانه از سایت اصلی ایجاد کنیم که ارتباطی با محتوای سایت اصلی نیز نداشته باشد.

Blog.persianmizban.com : در این آدرس نیز میتوانیم وبلاگ سایت خود را ایجاد کنید یا یک وبلاگ مجزا از محتوای سایتتون بسازید، یا ساب دامین های دیگر به سلیقه و نیاز خودتان میتوانید ایجاد کنید.

 

 

 

 

ساخت ساب دامین برای سئو مفید است؟

اکثر افراد بر این باورند که اگر آدرس سایتشان persianmizban.com باشد و یه ساب دامین به اسم blog.persianmizban.com بسازند و داخلش تولید محتوا انجام بدن به بهبود سئو سایت اصلیشون یعنی persianmizban.com کمک میکنن، درصورتی که انجام این کار به هیچ عنوان ارتباطی به سئو و افزایش رتبه سایت ندارد، البته با انجام این کار امکان اینکه رتبه الکسا و ترافیک سایت رو بالا ببرید هست ولی نمیتوان با راه اندازی sub domain کمکی به سئو و افزایش امتیاز سایت اصلی در موتورهای جستجو داشته باشین، چون موتورهای جستجو طوری طراحی شده اند که هر کدام از ساب دامین هارو یه سایت جداگونه میبینند و برای هرکدام امتیاز جداگانه درنظر میگیرند.

 

برای اینکه یه سایت جداگانه از سایت اصلی راه بیندازین و داخلش تولید محتوا انجام بدهید که باعث افزایش رتبه سایت اصلی بشه بهتر است به جای اینکه ساب دامین، بسازید از یه ساب فولدر مثل:persianmizban.com/blog بسازید به این نکته هم باید توجه داشته باشید که هرچیزی بعد از آدرس سایت اصلی قرار بگیرد باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشه، نه هرآنچه که قبل از آدرس سایت اصلی قرار بگیرد.در ادامه این مطلب نحوه ایجاد sub domain در هاست سی پنل میپردازیم.

 

حتما بخوانید:  هاست چیست؟ آشنایی کامل و کاربرد های Host

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

از قسمت domain بر روی آیکون subdomain از اینجا کلیک می کنیم.

 

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست سی پنل

 

حالا تو این صفحه از قسمت Create a Subdomain تو فیلد subdomain قادر هستیم نام ساب دامنه مورد نظرمون که تصمیم داریم بسازیمش رو وارد کنیم، ما تو اینجا تایپ می کنیم blog و از قسمت domain هم قادر هستیم نام دامنه ای که میخوایم براش ساب دامین بسازیم رو انتخاب کنیم، این فیلد برای اونایی کاربرد داره که میخوان برای ادان دامین هاشون و یا پارک دامین هاشون sub domain ایجاد کنن، مثلا دامنه اصلی این هاست ما persianmizban.com هستش اما قادر هستیم برای یکی از پارک دومین های داخل هاست وب سایتمون هم مثل دامنه persianmizban.com هم sub domain ایجاد کنیم، ما اینجا persianmizban.com رو انتخاب می کنیم یعنی دامنه اصلی این هاست، تو فیلد Document Root مسیر قرار گیری فایل های این ساب دامین به صورت خودکار توسط سی پنل تولید شده و ما معمولا سعی می کنیم بهش کاری نداشته باشیم  و حالا برای نهایی سازی ساخت sub domain از اینجا بر روی دکمه آبی رنگ create کلیک می کنیم.

 

 

آموزش نحوه ساخت ساب دامین

 

تا پیغام سبز رنگ Success: “ blog.persianmizban.com ” has been created. رو مشاهده کنیم، مشاهده این پیغام به این معناست که ساب دامین ما به خوبی ایجاد شده.

 

آموزش نحوه ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در هاست

 

 

حالا داخل مرورگر یه تب جدید باز می کنیم و آدرس ساب دامینمون رو تایپ می کنیم blog.persianmizban.com چون میخوایم ببینیم ساب دامین به خوبی ساخته شده یا نه، حالا اینتر رو میزنیم، بله همونطوری که مطلع هستید صفحه index off را مشاهده میکنید، که به این معنی است که ساب دامین شما ساخته شده است اما هیچ محتویاتی در آن نیست.

حتما بخوانید:  آموزش ایجاد کرون جاب در سی پنل

 

مشکل ایجاد دایرکتور بعد از آدرس سایت، پس از ساخت ساب دامین در Cpanel

حالا میخوایم یه مسئله خیلی مهم رو با شما درمیون بزاریم، گاهی اوقات، وقتی که شما یه sub domain مثلا با آدرس blog.persianmizban.com می سازید و سایتتون رو داخلش قرار میدین، وب سایت شما با آدرس persianmizban.com/blog هم به صورت خودکار در دسترس قرار میگیره و این ممکنه برای شما چندان خوشایند نباشه، البته ما داخل پرشین میزبان سرور های هاست پرسرعت رو طوری پیکربندی کردیم که هیچوقت این اتفاق نمیوفته اما اگه داخل هاست شما این مشکل وجود داره میخواهیم نحوه رفع این مشکل رو به شما آموزش میدیم، برای انجام این کار وارد صفحه تنظیمات sub domain میشیم و حالا اسکرول میکنیم تا برسیم به قسمت Modify a Subdomain و این ساب دامینی هستش که ما قبلا ایجادش کردیم، برای رفع مشکل باید از قسمت Document Root بر روی آیکون قلم ویرایش ? کلیک می کنیم.

 

مشکل ایجاد دایرکتور بعد از آدرس سایت

 

و تو پنجره Change Document Root قادر هستیم اگه مسیر ساب دامین ما public_html/blog هستش، مسیر رو به blog.persianmizban.com تغییر بدیم، البته شما به جای persianmizban.com باید نام دامنه مورد نظرتون رو وارد کنین، سپس بر روی دکمه change کلیک کنید.

 

مشکل ایجاد دایرکتور بعد از آدرس سایت، پس از ساخت ساب دامین در Cpanel

 

برای حل این مشکل باید کاری کنید که دایرکتوری مربوط به ساب دامین شما بره و قبل از مسیر public_html هاست شما قرار بگیره، در نهایت اگه قادر به رفع این مشکل نشدین مسئله رو به شرکت هاستینگ اطلاع بدین تا براتون برطرف کنن.

 

نحوه ریدایرکت یا هدایت ساب دامین ها در سی پنل به آدرس دیگر

حالا میخوایم نحوه ریدایرکت یا هدایت کردن ساب دامین ها به یه آدرس دیگه رو به شما آموزش بدیم، مثلا تصور کنین شما ساب دامین blog.persianmizban.com را ساختید و حالا یه تغییراتی تو سیاست هاتون داشتین و آدرس سایتتون رو عوض کردین و حالا در عوض سایت persianmizban.com/blog رو به جای اون sub domain برای خدمات رسانی به کاربرانتون راه اندازی کردین و تصمیم دارین که هرکس که آدرس blog.persianmizban.com رو از قبل داخل مرورگر دارد و وارد این آدرس میشود به صورت خودکار به آدرس جدید دامنه شما منتقل بشود، برای انجام این کار در حالی که ساب دامین از قبل ایجاد شده باشد، از مقابل آدرس ساب دامین بر روی manage redirection از اینجا کلیک می کنیم.

حتما بخوانید:  ionCube چیست و روش های فعالسازی در سی پنل به صورت ساده

 

 

نحوه ریدایرکت یا هدایت ساب دامین ها

 

و در صفحه Redirection داخل این فیلد شروع می کنیم به تایپ کردن آدرس جدیدمون persianmizban.com/blog و حالا برای نهایی سازی ساخت هدایتگر اتوماتیک ساب دامین، بر روی دکمه آبی رنگ save کلیک می کنیم.

 

نحوه ریدایرکت یا هدایت ساب دامین ها در سی پنل به آدرس دیگر

 

تا پیغام “bog.persianmizban.com” is currently being redirected to: https://persianmizban.com/blog” برامون به نمایش در بیاد که میگه هدایتگر ساب دامین به خوبی تنظیم شده، حال برای بررسی صحیح بودن ریدایرکت انجام شده، داخل مرروگر آدرس sub domain رو تایپ می کنیم blog.persianmizban.com و اینتر می کنیم،همونطوری که میبینین هدایتگر به خوبی وارد عمل میشود و ما رو به آدرس مورد نظر که تنظیم کرده بودیم هدایت میکنه.

 

نحوه نصب ورودپرس یا جوملا بر روی ساب دامین ها در هاست سی پنل

حالا میخوایم بهتون یاد بدیم که چطوری بر روی این ساب دامین یه سایت راه اندازی کنید، مثلا چطوری میشه روی ساب دامین ایجاد شده داخل هاست سی پنل یه وردپرس نصب کرد، برای انجام این کار مجددا بر روی دکمه go back کلیک می کنیم، این ساب دامین ما هستش که میخوایم روش وردپرس نصب کنیم، بنابراین از مقابل ساب دامین از قسمت Document Root بر روی این لینک کلیک می کنیم.

 

نحوه نصب ورودپرس یا جوملا بر روی ساب دامین ها در هاست سی پنل

 

بله همونطوری که میبینین به مسیر bog.persianmizban.com از داخل فایل منیجر هاست وب سایتمون هدایت میشیم.

در این دایرکتوری می بایست فایل نصبی وردپرس یا جوملا را از لینک های زیر دانلود کرده و در این دایرکتوری اپلود و از حالت فشرده خارج کنید.

دانلود جوملا 3.6.5

دانلود وردپرس

در ادامه با باز کردن لینک ساب دامینتون قادر به انجام مراحل نصب خواهید بود.

 

امیدواریم که این آموزش توانسته باشه بهتون کمک کرده باشه.

در آخر هر نکته و سوالی بود حتما از طریق کامنت ها از ما بپرسید.

5/5 (1نفر)
از این مطلب خوشتان آمد؟
دیدگاه های کاربران
۲ دیدگاه
najlepszy sklep 17 جولای 2021
Wow, amazing weblog structure! How lengthy have you been running a blog for? you make blogging glance easy. The entire glance of your website is excellent, let alone the content material! You can see similar
sklep internetowy 17 جولای 2021
Wow, incredible weblog layout! How lengthy have you ever been running a blog for? you made running a blog glance easy. The full glance of your web site is wonderful