دامنه ir چیست؟ و معرفی انواع دامنه های ایرانی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

دامنه ها انواع مختلفی دارند و بر حسب شرایط و مناسب کار کاربران انتخاب می شوند. یکی از رایج ترین دامنه ها در ایران .ir است که مخفف iran است که از انواع مختلف دامنه ها برخودار می باشد که با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت ایرنیک ثبت می گردد. قبلا لیست کاملی از دامنه های بین المللی را به شما معرفی کرده ایم و در این مقاله به معرفی انواع مختلف دامنه های ایرانی می پردازیم.

 

دامنه ir چیست؟

این دامنه متعلق به کشور جمهوری اسلامی ایران است. و افرادی می توانند این دامنه را ثبت کنند که مقیم ایران و تابعیت ایرانی دارند. دامنه ir به دلیل قیمت بسیار پایین نسبت به دامنه های بین المللی و ایرانی بودن دامنه از اهمیت و محبوبیت بالایی برخودار است و این به کاربران سایت شما اعتماد می دهد. دامنه ir شکل مختلفی دارد که در ادامه انواع دامنه های ایرانی را معرفی خواهیم نمود.

برای ثبت این دامنه باید قبل از خرید دامنه مورد نظر شناسه خود را از سایت ایرنیک تهیه کنید. فقط لازم به ذکر است بگویم ثبت دامنه ir شرایط خاص خود را دارد و قبل از اقدام به ثبت دامنه‌ باید حتما شرایط و قوانین وضع شده توسط شرکت ثبت کننده یعنی ایرنیک را بپذیرید.

 

دامنه IR

 

مزایا و معایب دامنه های ایرانی

دامنه های ایرانی مزایای بسیار مانند: قیمت مناسب نسبت به دامنه های بین المللی، شناسایی مدیران وبسایت به دلیل ثبت دامنه ir با کد ملی که باعث بالا بردن امنیت وبسایت های فروشگاهی می شود و تنوع زیاد دامنه ها ولی با این حال معایبی را نیز به همراه دارد مانند اینکه دیگر از دامنه ir نمی توانید به دلیل تحریم ها در گوگل تبلیغ کنید و نمی توان از خدماتی مانند google my business استفاده کرد.

حتما بخوانید:  آموزش نصب سرویس FTP روی لینوکس Centos

 

معرفی انواع دامنه های ایرانی

انواع دامنه

Co.ir

یکی از بهترین دامنه ها ی ایرانی که محبویت بالایی بین کاربران ایرانی دارد co.ir می باشد. این پسوند مخفف عبارت Company به معنای شرکت است. طبق قوانین ایرنیک ثبت دامنه‌ co.ir تنها برای شرکت ها و کمپانی ها مجاز می باشد. کمپانی ها نام ثبت شده خود را که در روزنامه رسمی کشور به ثبت رسانده اند فقط مجاز به ثبت دامنه با اسم ثبت شده شرکت می باشند. البته باید بگویم برای مطرح کردن نام شرکت خود در فضای اینترنت ثبت دامین با این پسوند را که منحصرا در اختیار نام شرکت شما خواهد بود، در جهت توسعه کسب و کار آنلاین خود، به خاطر داشته باشید.

 

Net.ir

پسوند .net مخفف کلمه network می باشد که بیشتر از این نوع دامنه شرکت های دانش بنیان و شرکت های خدمات اینرنت و برنامه نویسی استفاده می کنند. با ثبت پسوند net.ir. علاوه بر اینکه برند خودتان را به عنوان ارائه دهنده خدمات اینرنتی معرفی می کنید بلکه در جذب کاربران ایرانی نیز کار کرده اید زیرا اعتماد کاربران ایرانی به دلیل دامنه ir به سایت شما بیشتر می شود. فقط لازم به ذکر است برای ثبت این نوع دامنه باید پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهیه نماید تا دامنه مورد نظر شما توسط ایرنیک تایید شود.

 

Org.ir

آیا یک سازمان غیردولتی یا یک شرکت علمی و دانش بنیان هستید؟ هیچ فرقی ندارد این دامنه یکی از بهترین دامنه های ایرانی و مناسب شما است تا حرفه دیجیتالی خود را در سطح اینترنت به دیگران معرفی کنید. Org.ir مخفف کلمه Organization است.

حتما بخوانید:  اموزش ریدایرکت Http به https - انتقال کل دامنه به HTTPS (SSL)

 

ac.ir

اگر به عنوان یک موسسه فعالیت می کنید که زیر نظر یک ارگان دولتی هستید ثبت این پسوند مناسب شما می باشد. یا بهتره اینطوری بگویم در سطح اینترنت کم ترین سایت آموزشی می بینید که دامنه ac.ir را ثبت نکرده باشد. زیرا با ثبت این دامنه فعالیت آموزشی خود را در پسوندی که نمایانگر عبارت Academic است به اطلاع کاربران گوگل و سایر موتور های جست و جو گر می رسانید.

 

gov.ir

یکی از دامنه های ایرانی که از اهمیت بالایی برخوردار است پسوند gov.ir که مخفف Government است. این پسوند برای موسسات و ارگان های دولتی ایجاد شده است و فقط لازم به ذکر است توضیح دهیم که این پسوند فقط و فقط برای وزارت خانه های جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده است و شما برای کسب و کار خود نمی توانید این دامنه را ثبت کنید.

 

id.ir

اگر به دنبال ساخت سایتی برای رزومه و کسب و کار خانگی خود هستید از پسوند id.ir ثبت و استفاده کنید. و با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران از سوی ایرنیک پسوند‌های مخفف Identification و ثبت یک دامنه‌ی شخصی، یک معرفی جالب توجه برای کاربران خود در دنیای وسیع اینترنت فراهم درست کنید.

 

Sch.ir

اکثر سایت های مدارس و دانشگاه ها از دامنه sch.ir استفاده می کنند که مخفف کلمه school می باشد. برای شناسندن سایت آموزشی خود به کاربران از این دامنه استفاده کنید که یکی از پرکاربرد ترین دامنه های ایرانی محسوب می شود که مدارس و دانشگاه ها بدون شک از آن استفاده می کنند.

5/5 (21نفر)
از این مطلب خوشتان آمد؟
دیدگاه های کاربران
۰ دیدگاه
هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اگر تمایل داشتید می توانید از طریق فرم بالا دیدگاه جدیدی ارسال کنید.