لطفا امتیاز بدید
27 آوریل 2022
۰
راهنمای خرید هاست فروشگاه اینترنتی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

خرید هاست فروشگاهی

راهنمای خرید هاست فروشگاه اینترنتی

اینترنت امروزه تبدیل شده به اولین و بزرگ‌ترین مرجع برای خرید، بررسی و نقد محصولات و چک کردن قیمت‌ها. اگر شما هم به این بازار علاقه‌مندید و قصد خرید هاست فروشگاه اینترنتی و راه‌اندازی یک آنلاین شاپ را دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات کلیدی و مهمی را در مورد شروع آن بررسی کنیم. اولین نیاز شما یک هاست یا همان میزبانی فایل‌های وب است. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که مگر فرقی هم دارد که هاست فروشگاه اینترنتی از چه نوع، چه سرویس و یا چه شرکت ارائه‌دهنده خدماتی باشد؟ در این مورد باید بگوییم که قطعاً! به طور مثال یکی از ارکان کلیدی و اصلی برای بهینه‌سازی هر سایت و گرفتن رتبه مناسب در نتایج جستجو، آپتایم هاست و همین‌طور سرعت بالا و پاسخگویی مناسب سرور است.

البته این بحث مفصل است و در یکی از بخش‌های این مقاله دراین‌خصوص به طور کامل صحبت خواهیم کرد. اما به‌هرحال اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید، نخست باید راه و روش صحیح خرید هاست فروشگاهی را بدانید.

 

هاست پرسرعت

 

شرط اول: سرعت هاست سایت فروشگاهی

در عصر ارتباطات، سرعت و همین‌طور هوشمندسازی زندگی می‌کنیم. 47 درصد از بازدیدکنندگانی که وارد یک وب‌سایت می‌شوند، اگر سرعت لود بیشتر از 2 ثانیه باشد آن را ترک می‌کنند. جدای این تجربه، گوگل از سرعت سایت به‌عنوان یک فاکتور کلیدی برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. این به دلیل اهمیت رتبه‌بندی بر اساس نرخ پاسخگویی در گوگل و موتورهای جستجو است. درصورتی‌که ربات‌های خزنده گوگل نتوانند به‌سرعت وارد سایت شما شده و آن را کراول کنند، به طبع نتیجه خوبی در گوگل نمی‌گیرید.

در این مورد هم باید بدانید که بیش از 80 درصد کاربران شما از طریق گوگل وارد وب‌سایتتان می‌شوند، در نتیجه در هنگام خرید هاست فروشگاه اینترنتی حتماً به سراغ یک گزینه استاندارد بروید که توان پاسخگویی به تعداد زیادی کاربر و لود تمامی صفحات سایت در مدت‌زمان کوتاه را دارد. البته امروزه استفاده از شبکه تحویل محتوا و CDN نیز پیشنهاد می‌شود. اما فاکتور اول و مهم‌ترین بحث برای ما کیفیت‌هاست سایت شما خواهد بود.

بخصوص اگر فروشگاه شما با وردپرس و ووکامرس ایجاد شده است، به دنبال هاست فروشگاه اینترنتی وردپرسی هستید، می‌توانید از پلن‌های هاست وردپرس بهینه شده پرشین میزبان استفاده کنید. خرید هاست وردپرس

 

 

امنیت هاست

شرط دوم: آسیب‌پذیری ایمنی جایی در فروشگاه آنلاین ندارد.

موضوع آسیب‌پذیری سایت خود را جدی بگیرید. بخصوص اگر یک وب سایت فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کرده‌اید، کاربران زیادی به سایت شما دسترسی دارند و مدام آن را چک و جستجو می‌کنند. این که سایت شما از درگاه پرداخت آنلاین استفاده می‌کند، نیاز به ثبت‌نام کاربر دارد و کاربران به پنل لاگین شما دسترسی دارند نیز موضوع مهمی است. تمامی مواردی که ذکر شد امنیت سایت فروشگاهی شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حتما بخوانید:  آموزش تغییر پورت SSH در CentOS 7

اگر سایت شما با HTTPS رمزنگاری نشده باشد، اسنیفر ها و نفوذگرها قادرند که اطلاعات جابه‌جا شده بین کاربر و هاست و سرور سایتتان را استخراج کنند. تصور کنید مشخصات کاربری کسی که در وب‌سایت فروشگاهی شما عضو شده است به‌راحتی کپی و بهره‌برداری می‌شود. گوگل به سایت‌هایی که ایمن نیستند اهمیت نمی‌دهد و آن‌ها را در لیست سیاه قرار می‌دهد. همین‌طور اکثر مرورگرها سایت شما را ناامن قلمداد می‌کنند.

این موضوع برای شما مشکلات امنیتی و البته حقوقی به بار می‌آورد و لازم است به سراغ هاست فروشگاه اینترنتی ایمن و دارای سیستم پشتیبانی از پروتکل SSL بروید. امروزه فروشندگان هاست خدماتی ویژه در این حیطه ارائه می‌دهند و پرشین میزبان دارای پلن‌های هاست ایران و آلمان با SSL رایگان است. البته در مورد موقعیت هاست فروشگاه اینترنتی نیز در ادامه گفتگو و تبادل نظر خواهیم کرد که خود مقوله کلیدی و مهمی است. خرید هاست ایران و هاست آلمان در پرشین میزبان

 

 

دیتابیس بهینه

شرط سوم: بهینه بودن پایگاه‌داده و عدم محدودیت

خاطرنشان کردیم که برای سایت‌های فروشگاهی بهتر است به سراغ هاست‌های بهینه شده و هاست فروشگاهی بروید. دلیل این موضوع نیز ملاحظات ویژه توسعه دهندگان و همین‌طور سرویس دهندگان هاستینگ روی این پلن‌ها است. اجازه دهید کمی ساده‌تر توضیح دهیم. همه ما می‌دانیم که شما برای خرید از یک سایت باید عضو آن شوید. این عضویت نیاز به درخواستهای مکرر از پایگاه‌داده سایت خواهد داشت.

هر بار که شما وارد حساب خود می‌شوید، ضروری است که اطلاعات شخصی‌تان از دیتابیس فراخوانی شود. این اطلاعات شامل شماره تماس، نام کاربری و رمز عبور، آدرس و… است. همین‌طور اگر در کار خود موفق باشید کاربران زیادی در سایت شما عضو می‌شوند. در نتیجه لازم است که حتماً هاست فروشگاه اینترنتی با دیتابیس بدون محدودیت تهیه کنید. این موضوع هم روی سئو سایت شما و هم سرعت آن تأثیر می‌گذارد.

در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهید، دقت کنید که دیتابیس وب‌سایت شما MariaDB باشد شرایط به‌طورکلی بهتر خواهد بود. ماریا در واقع نسخه بهبودیافته و بهینه شده MYSQL است که هم ایمن‌تر است و هم پاسخگویی به کوئری‌ها را چندبرابر سریع‌تر کرده است. ضمن این که این نوع پایگاه‌داده منابع کم‌تری از سرور مصرف می‌کند و برای سایت‌های پربازدید و سرویس دهندگان پرترافیک می‌تواند گزینه بهتری باشد.

حتما بخوانید:  معرفی انواع دامنه های بین المللی و کاربرد آن ها

امروزه گوگل، ویکی‌پدیا، فدورا و ردهت از این سرویس استفاده می‌کنند. در بین سایت‌های فروش هاست و سرویس‌های هاست فروشگاه اینترنتی، کم‌تر شرکتی پیدا می‌شود که چنین امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهد و بیشتر آن‌ها ترجیح به استفاده از MYSQL می‌دهند که معمولاً شما را در استفاده‌های وسیع و بزرگ دچار مشکلات زیادی می‌کند. اما در پرشین میزبان در تمام سرور ها از پایگاه داده MariaDB استفاده شده که میتوانید با خیال راحت از امنیت و کیفیت به همراه سرعت در پرشین میزبان لذت ببرید.

 

 

ارتقاع هاست

شرط چهارم: امکان ارتقاء پلن‌های هاست فروشگاه اینترنتی

در ادامه مبحث انتخاب هاست میزبانی برای فروشگاه اینترنتی ضروری دانستیم در خصوص امکانات ارتقاء پلن نیز نکاتی را تشریح کنیم. وقتی وارد سایت‌های خرید هاست می‌شوید، پلن‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌کنند، اما دلیل این انتخاب‌های متعدد و همین‌طور تفاوت‌ها چیست؟ در واقع باید بدانید که هر چه قیمت هاست بالاتر می‌رود محدودیت‌ها کم‌تر شده، فضای دیسک، ترافیک، رم و پردازنده‌ها نیز قدرتمندتر می‌شود. همین‌طور امکانات خاص دیگری نیز اضافه می‌شود که در مورد هر سرویس‌دهنده هاستینگ و سلر متفاوت است.

منطقی نیست که شما در همان ابتدای راه، هاستی گران‌قیمت با امکانات خیلی عالی و همین‌طور فضای دیسک زیاد خریداری کنید. معمولاً پیشنهاد می‌شود که کار خود را با هاست‌های ارزان‌تر شروع کنید. البته اگر واقعاً سایت شما از صفر راه‌اندازی می‌شود و قرار نیست در ماه اول کاربران زیادی داشته باشد. در نتیجه موضوع امکان ارتقاء در هاست فروشگاه اینترنتی را جدی بگیرید. چون پس از مدتی بازدید شما بیشتر شده، تعداد کاربران افزایش می‌یابد و در نتایج جستجوی گوگل رشد می‌کنید. در نتیجه باید هاست خود را بهبود بخشیده و حتی رم و پردازنده هاستینگ شما نیز قوی‌تر شود.

 

کدام هاست بهتر است؟ ایران یا خارج؟

  • وقتی در مورد هاست فروشگاه اینترنتی جستجو می‌کنید، بالاخره این سوال برای شما مطرح می‌شود که هاست ایران می‌تواند مناسب‌تر باشد یا هاست خارج؟ تفاوت اصلی این دو هاست موقعیت قرارگیری سرورها و پشتیبانی مرکز داده است. هاست ایران در داخل کشور پشتیبانی شده و تمامی داده‌های شما نیز در ایران نگه‌داری می‌شوند. در نتیجه اگر تعداد زیادی از کاربران شما ایرانی هستند و می‌توان گفت که تقریباً اگر کاربر خارجی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که هاست فروشگاهی ایران خریداری کنید. البته هاست ایران از نظر برخی متخصصین حوزه شبکه و پایگاه‌داده، محدودیت‌های سئو، ایندکس مطالب و… ایجاد می‌کند. به‌هرحال هر سرویسی مزیت‌ها و معایب خاص خود را داراست.

در مقابل اگر فعالیت‌های شما بین‌المللی است می‌توانید به سراغ هاست آلمان بروید. آلمان یکی از بهترین کشورها از نظر دسترسی به شبکه اینترنت است. دیتاسنترهای بزرگی نیز در این کشور تأسیس شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به هتزنر اشاره کرد.

حتما بخوانید:  بوت استرپ چیست؟ کاربرد ها و مزایای Bootstrap

 

امکان ایجاد ساب دامین در سایت

  • ساب دامین ها در واقع زیرمجموعه‌های سایت شما هستند. به این شکل: clothes.yourshop.com؛ حال شما در فروشگاه اینترنتی خود معمولاً به تعدادی ساب دامین برای بخش‌های مختلف نیاز دارید. درصورتی‌که هاست فروشگاه اینترنتی در این زمینه محدودیت داشته باشد با مشکل مواجه می‌شوید. می‌توانید با استفاده از این بخش روی فعالیت سایت خود مانور بدهید. مثلاً قسمتی تحت عنوان خریدهای دیجیتال و یا فیزیکی را روی وب‌سایت خود اضافه کنید و به‌این‌ترتیب به توسعه کسب‌وکار و تجارت خود بپردازید.

 

انتخاب کنترل پنل هاست فروشگاه آنلاین

  • عموماً در ایران به دلیل استفاده از زبان‌هایی مانند پی اچ پی، سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر این زبان از هاست‌های لینوکسی استفاده می‌شود. در بین هاست های لینوکسی نیز دو سرویس و پنل مدیریتی دایرکت ادمین و سی پنل وجود دارد. به‌طورکلی سی پنل رابط کاربری منعطف‌تری دارد و همین‌طور به شما امکانات کاربری بهینه‌تری می‌دهد. بک‌آپ‌گیری در این سرویس به‌صورت آنلاین (اتوماتیک) انجام می‌شود و حتی شما می‌توانید آمار ارقام مربوط به سایت خود را لحظه‌ای چک کنید. از طرفی برای هاست فروشگاه اینترنتی حالت نصب نرم‌افزار به‌صورت اتوماتیک مزیت مهمی است که در این سرویس‌ها وجود دارد.

 

قیمت‌گذاری سرویس هاستینگ

  • قیمت هاست فروشگاه اینترنتی نیز مسئله مهمی است. منطقاً شما در ابتدای راه قادر به پرداخت هزینه‌های گزاف برای یک سایت فروشگاهی نیستید، در نتیجه به سراغ شرکت‌هایی بروید که قیمت‌گذاری مطلوبی در این زمینه انجام می‌دهند. سرویس های مناسب استفاده اقتصادی و سایت ای نوپا دارند و صرفاً شما را به خرید هاست‌های اختصاصی، سرورهای مجازی و همین‌طور دیتاسنتر و… محدود نمی‌کنند. چه‌بهتر که با پایه ترین و معمولی‌ترین نوع هاست کار خود را شروع کنید. البته انتخاب بین هاست های ایران و خارج بر عهده خودتان است.

بر اساس روش نیازسنجی که در این مقاله در خصوص آن گفتگو کردیم می‌توانید به‌راحتی هاست فروشگاه اینترنتی خارج یا ایران را انتخاب کنید. دور هاست های قدیمی با پلن‌های عجیب‌وغریب را خط بکشید. برخی از سرویس دهندگان صرفاً روی سابقه فعالیت و قدمت تاکید دارند. درصورتی‌که امروزه بحث سرور و نگه‌داری سایت فراتر از تجربه است. علم روزبه‌روز در حال پیشرفت است و فاکتورهای بزرگ‌تر و مهم‌تری برای انتخاب سرویس‌دهنده هاست فروشگاه اینترنتی وجود دارد. سعی کنید از این موارد پیروی کنید.

لطفا امتیاز بدید
از این مطلب خوشتان آمد؟
دیدگاه های کاربران
۰ دیدگاه
هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اگر تمایل داشتید می توانید از طریق فرم بالا دیدگاه جدیدی ارسال کنید.