نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

06 مه 2022
4.5/5 - (82 امتیاز)

این روز ها تا اینستاگرام را باز میکنیم پشه را میبینیم که با گردنی گج میگوید بده بزنیم! اگر توییتر را باز کنیم بچه ای بامزه با کلاهی حصیری آنجا منتظر ماست. چرا برنامه جدید ایرج طهماسب تا این حد ترند شده؟ آیا مهمونی میتواند جایگزین خوبی برای کلاه قرمزی شود؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به تمامی این سوالات پاسخی روشن دهیم. در این مقاله یعنی نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی به سراغ تمامی ابعاد این برنامه خواهیم رفت و انها را یک به یک مورد بررسی قرار میدهیم. پس همراه ما باشید در بخش فیلم و سریال پرشین مگ.

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

برنامه مهمونی از ایرج طهماسب

ایرج طهماسب بعد از غیبتی پنج ساله وارد قاب دوربین شد و برنامه جدیدش را شروع کرد. مجموعه مهمونی دومین برنامه عروسکی ایرج طهماسب پس از کلاه قرمزی به شمار میرود. این مجموعه مهمان شبکه نمایش خانگی شد تا ایرج طهماسب با دستی باز تر به سراغ عملی کردن ایده هایش برود. مجموعه مهمونی به شکل استریم در پلتفرم نماوا نمایش پیدا کرد. ایرج طهماسب در این برنامه نشان داد که اون فرمول برنامه سازی را بلد است و حتی اگر کلاه قرمزی هم نسازد، برنامه هایش طرفدار پیدا خواهد کرد.

عروسک های برنامه مهمونی

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

در این بخش از مقاله نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی به سراغ بررسی عروسک های آن خواهیم رفت. ایرج طهماسب تصمیم گرفت در این مجموعه از عروسک های جدیدی استفاده کند. با توجه به این مالکیت مادی و معنوی برنامه کلاه قرمزی در اختیار صدا و سیما بود او در این برنامه تصمیم به خلق عروسک هایی جدید گرفت. عروسک هایی با ویژگی های متفاوت، اخلاق های خاص و داستان هایی شنیدنی. عروسک هایی که هیچکدام الکی در این مجموعه قرار نگرفته اند و هر کدام دلیلی برای حضورشان در این برنامه دارند. عروسک های برنامه مهمونی شامل شاباش، دی جی، کته، قیمه، خوشکل بابا، پشه و بادوم.

عوامل تهیه کننده مجموعه مهمونی

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

نویسندگان: روجا بهبهانی، پانیذ زنگنه / تهیه کننده: حسن خدادادی / تدوین: احسان فانیان / طراح لباس: هدا میرزایی / صدابردار: کامران کیان ارثی / گروه بازیگران و صداپیشگان این مجموعه: هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، سهیل مستجابیان، الی امامی، امیر ادیب، علی زرمهری، سهیل رهبر زارع، احمد فیاض، بهادر مالکی، سارا صبری و نازنین شعبانی / به مجری گری ایرج طهماسب.

برنامه مهمونی مناسب چه رنج سنی است؟

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

ما در ظاهر با یک برنامه عروسکی طرف هستیم و ناخودآگاه ذهنمان به این سمت میرود که مخاطبین آن کودکان هستند. در حالی که برنامه هایی که ایرج طهماسب ساخته معمولا از دل مشکلات جامعه حرف میزنند. این قضیه باعث میشود تا کودکان هم که عموما به ظاهر برنامه یعنی صدای بچگانه و ظاهر عروسکی جذب میشوند مخاطب مهمونی باشند اما بخش بزرگی از جامعه مخاطبین برنامه را افراد بزرگسال تشکیل میدهد. فصل اول این برنامه همانطور که اشاره کردیم از پلتفرم نماوا و هر پنجشنبه ساعت 20 پخش خواهد شد.

عروسک های موفق مجموعه مهمونی: بادوم

شاید کمتر کسی در نگاه اول متوجه شده باشد که هوتن شکیبا صدا پیشه این عروسک در برنامه مهمونی است. هوتن شکیبا بازیگر کار درست و مطرح سینمای ایران اینبار توسط ایرج طهماسب به خدمت گرفته شده تا باری دیگر خوش بدرخشد. اون با شخصیت پردازی زیبا و تیکه کلام های جالب به ذهن مخاطب نفوذ کرد و خیلی زود ترند شبکه های اجتماعی مختلف شد. این عروسک به عنوان نمادی از کودکان کار در نظر گرفته که علارغم ظاهر بامزه و جالبش در باطنی عمیق مخاطب را به فکر وا خواهد داشت.

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

عروسک های موفق مجموعه مهمونی: پشه

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

کاظم سیاحی صداپیشه عروسک پشه نیز با این شخصیت به محبوبیت فراوانی رسید. تیکه کلام بده بزنیم در این برنامه با صداپیشگی کاظم سیاحی خیلی زود بین مردم جا پیدا کرده و همه مدام آن را مورد استفاده قرار دادند. عروسک گردانی پشه نیز با محمد لقمانیان است که به نوبه خود نقش زیادی در موفقیت آن داشته. این عروسک مدام به دنبال مکیدن خون آدم های مختلف است و با مکیدن خون آنها تا حدودی شبیه آنها نیز میشود. بعد از بادوم، عروسک پشه موفق ترین عروسک مجموعه مهمونی است.

آیتم های متفاوت مهمونی

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

چیزی که برنامه طهماسب را نسبت به دیگر برنامه های او متفاوت میسازد، بخش های جدید مجموعه مهمونی است. در این سری نیز همانند کلاه قرمزی مهمانانی به برنامه دعوت میشوند. اما با این حال تعامل مجری با آنها گویا رنگ و بویی تازه گرفته. صحبت های آن ها کلیشه ای نیست و گهگاهی هم با یکدیگر بازی های جدید و متفاوتی انجام میدهند. بخش موسیقی ملل نیز بخشی کاملا جدید است که به برنامه اضافه شده. اما اینکه این بخش تا چه حد با هویت برنامه هماهنگ است را باید به عهده ذهن پرسشگر مخاطب گذاشت.

از موسیقی ملل تا تئاتر های عاشقانه

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

به جز بخش موسیقی ملل؛ تئاتر های عاشقانه نیز بخش جدیدی برای برنامه های طهماسب هستند. در این آیتم افراد مختلف که عموما شناخته شده هم نیستند فرصت این را پیدا خواهد کرد که داستانی عاشقانه و کوتاه را به نمایش بگذارند. هنرنمایی آنها بخش جدید و متفاوتی برای مجموعه مهمونی رقم زده اما انگار که فرصت زیادی برای اثبات خود ندارند. شاید اگر گروه های ثابتی برای مدت زمان بیشتری در نظر گرفته میشد، تاثیر بیشتری بر روی مخاطب میگذاشت. اما با تمام این ها این بخش دارای نکات مثبتی نیز هست که به آنها در ابتدای امر اشاره کردیم.

بازگشتی به کلاه قرمزی

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

مهمونی نسخه آپدیت شده همان کلاه قرمزی است. کلاه قرمزی یک برنامه با اصالت و دوست داشتنی در بین مردم بود که طی سالیان اخیر مخاطبان بسیاری نیز به پای تماشای آن مینشستند. خانواده کلاه قرمزی آرام آرام گسترده تر شد و عروسک های جدیدی به آن افزوده که خود هر کدام به تنهایی میتوانستند برنامه ای برای خود داشته باشد. عروسک های مثل ببعی، فامیل دور، جیگر، دیبی و … هر کدام به خودی خودی هویتی مستقل از کلاه قرمزی داشتند. اما مهمونی با دل کندن از آن خاطرات روزهای خوش ما را وارد عصری جدید و برنامه مستقلی کرد.

حفظ ریشه های اصلی در برنامه ای مستقل

با اینکه برنامه مهمونی را باید مستقل بدانیم اما این اثر در حفظ اصالت خود بسیار عالی عمل کرده و به شکل قابل قبولی به ریشه های خود پایبند است. موفقیت کلاه قرمزی موفقیتی یک شبه نبود. اینکه یک عروسک و یک کاراکتر را طی سالیان مستمر بتوان در اوج نگه داشت کاری سخت و طاقت فرساست از عهده هر کسی ساخته نیست. درست مثل بلایی که بر سر عروسک محبوب شبکه پنج صداوسیما یعنی پنگول آمد. کلید موفقیت مهمونی نیز در همین استمرار نهفته. باید دید که طهماسب با توجه به بازخورد هایی که تا به اینجای کار از برنامه دریافت کرده، تا کی این مجموعه را جلوخواهد برد و در ادامه چه خلاقیت های دیگری برای جذاب تر شدن به آن خواهد افزود

سخن پایانی نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی

مجموعه مهمونی آخرین ساخته عروسکی ایرج طهماسب به صورت استریم و اختصاصی از پلتفرم نماوا قابل دسترسی است. این برنامه با وجود اینکه هنوزچند قسمت بیشتر از آن منتشر نشده توانسته محبوبیت فوق العاده ای را در بین مخاطبین بدست بیاورد. عروسک های مهمونی هر کدام با فکر و ایده در این برنامه قرار گرفته اند و حضور هیچکدام از آنها بی دلیل نیست. به نظر شما ایرج طهماسب با مهمونی با دیگر میتواند به موفقیت کلاه قرمزی دست پیدا کند یا مهمونی به اندازه کلاه قرمزی پتانسیل برای موفقیت ندارد؟ ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

4.5/5 - (82 امتیاز)
0
نویسنده مطلب علی شریفی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های پرشین میزبان