سریال ریچر – معرفی و بررسی فصل اول سریال ریچر

04 مارس 2022
5/5 - (2 امتیاز)

سریال ریچر یک اقتباس کلاسیک از رمان جک ریچر است. این سریال اخیرا طرفدارانی پیدا کرده. در این بین بیشتر افرادی که قبلا با کتاب آشنا بودند به سراغ سریال رفتند. اما رفته رفته روند افزایش مخاطبین اوج گرفت و فصل اول آن را پر بیننده ساخت. تولید این سریال را شرکت آمازون و بخش آمازون پرایم بر عهده داشته. آمازون پرایم به اندازه دیگر شرکت های پخش انحصاری معروف نیست اما تولید بسیار خوبی داشته و واقعا هم از پلتفرم های دیگر چیزی کم ندارد. بسیاری پیش بینی میکنند که آمازون پرایم آینده بسیار درخشانی داشته باشد و به عنوان قدرتمند ترین پلتفرم پخش آنلاین در دنیا مورد استفاده قرار بگیرد. حالا به سراغ بررسی ریچر می رویم. سریالی تازه ساخت، خوش فرم و وفادار به روایت اصلی. پس همراه ما بمانید تا با بخش فیلم و سریال پرشین مگ این سریال را بررسی کنیم.

سریال ریچر - معرفی و بررسی فصل اول سریال ریچر

رمان جک ریچر نوشته لی چایلد

جیم گرانت، با نام مستعار لی چایلد، نویسنده‌ای بریتانیایی است که در سال ۱۹۵۴ در کاوِنتری به دنیا آمد. پس از بحران بزرگ بیکاری در زندگی اش ادبیات را دنبال کرد و بخش زیادی از کتاب هایی که به آنها علاقمند بود را خواند. بیشتر آثار او از جمله رمان جک ریچر جنایی هستند. جک ریچر مجموعه رمانی جنایی که موضوعات مختلفی را دربر میگیرد. علت اصلی شهرت این نویسنده نیز همین رمان است. استقبال بی نظیر از مجموعه رمان های جک ریچر باعث شد فیلم سازان به فکر بهره برداری از این مجموعه بیوفتند. همینطور هم شد. فیلم و سریال جک ریچر نیز به دنبال چنین تفکری ساخته شد که در ادامه مقاله به آنها مفصل اشاره خواهیم کرد. جک ریچر نام کارآگاهی پر آوازه و مشهور به عدل و دادگستری است که یک تنه به دنبال اجرای عدالت می رود. کشمکش های او با سایر شخصیت های داستان خط اصلی رمان را تشکیل می دهد.

ساخت فیلم از داستان کاراگاه ریچر

در سال 2012 کریستفر مک کوری فیلمی را بر اساس داستان لی چایلد ساخت. این فیلم نتوانست انتظارات طرفداران کتاب را برآورده کند چراکه آنطور که میبایست به داستان اصلی وفادار نماند. فیلم نسبت به بودجه صرف شده هم درخشش چندانی نداشت و با بودجه 60 میلیون دلار فقط 200 میلیون دلار فروخت. البته بازی تام کروز در نقش ریچر بی تاثیر نبود و بر جذابیت فیلم افزود. همین مقدار فروش هم انگار که بخش زیادی از آن متعلق به حضور و ایفای نقش کروز در این فیلم است. قسمت دوم این فیلم با نام جک ریچر: هرگز بازنگردد در سال 2016 اکران شد که با همان بودجه قسمت اول تنها 160 میلیون دلار در گیشه فروخت. از قرار معلوم کریستفر مک کوری و ادوارد زوییک نتوانستند جذابیت کتاب را حفظ کنند و پروژه های آنها چندان موفق نبود. اما حالا همه نگاه ها به سریال تازه ساخت ریچر است. علاقمندان به کتاب دوست دارند بدانند که این سریال چقدر به کتاب پایبند بوده و حتی چقدر بهتر از کتاب عمل کرده است.

سریال ریچر آمازون وفادار به رمان

فصل اول سریال ریچر بر اساس کتاب Killing Floor ساخته شده. سریال تولید شده از ترند های روز دنیای ما به دور است. این موضوع سبب شده تا اصالت داستان حفظ شده و روایت به روایت کتاب نزدیک تر باشد. سریال نسبت به کتاب دارای تفاوت های نیز هست. یکی از تفاوت های این دو پرداختن به شخصیت برخی نقش هاست که در کتاب حضور کمرنگ تری دارند. نقش هایی مثل راسکو، فینلی و نیگلی. علاوه بر همه اینها این سریال بیشتر به گذشته جک ریچر پرداخته و این امر باعث عمق بیشتری داستانی و بروز تر شدن سریال گشته است. چنین تفاوت ها و مزیت هایی باعث شد در ریچر آمازون با اکشنی اصیل و مرموز طرف باشیم. اکشنی که روز به روز عطشمان برایش بیشتر و بیشتر می شود.

سریال ریچر - معرفی و بررسی فصل اول سریال ریچر

رئالیسم در ورژن سریالی

شخصیت ریچر در سریال خوب از آب درآمده. ریچسون با اینکه بازیگر شناخته شده ای نیست اما در این سریال بسیار خوب عمل کرده و در نگاه بعضی بهترین انتخاب برای این نقش در سریال است. البته چنین موفقیت هایی از بازیگران خیلی دور از انتظار نیست. برای مثال بسیاری از شخصیت های سریال فانتزی گیم آف ترونز نیز وقتی برای اولین بار جلوی دوربین قرار گرفتند، طرفداران کتاب منتقد آنها شدند. اما به مرور زمان و با مشخص شدن توانایی آنها انتقاد جایش را به تعریف و تجدید داد. شخصیت ریچر در سریال قابل پیشبینی نیست. او در موقعیت های مختلف واکنش های مختلفی از خود نشان می دهد که برای تماشاگر جذاب است. گریز از کلیشه رمز اصلی موفقیت شخصیت پردازی در ریچر بوده. در ساخت ریچر تمرکز بر روی واقع گرایی و رئالیسم است. کم شدن المان های غیر قابل باور سریال را استوار تر و قابل لمس تر نشان می دهد.

قسمت هشتم سریال پاراگراف بالا را به باد داد

در میان تمام تعریف تمجید هایی که از سریال ریچر کردیم بد نیست کمی ضعف های آن را هم در پیش روی خود قرار دهیم. در واقع واقع گرایی سریال تنها تا قسمت هفت دوام دارد و این مسئله باعث در قسمت های بعد انتقاداتی به آن وارد شود

ادامه مقاله ممکن است بخشی از داستان سریال را لو دهد

در نبرد پایانی ریچر بدون اینکه کوچکترین خطی و خشی بر رویش دیده شود دشمنان را تار و مار می کند. حتما با شنیدن چنین چیزی به یاد برخی اکشن های بی سروته هالیوود افتادید. خب نه دقیقا. ریچر در آن حد فاجعه نیست و ارزش دیدن دارد. برای مثال ما اگر قسمت آخر فیلم سریع و خشن و جلوه های ویژه آن را فاجعه بدانیم ریچر با اختلاف بالایی واقع پذیرتر است. اما خب انیمیشن های بی مورد و روند کند سریال باعث شده تا برخی نسبت به تماشای آن گارد داشته باشند و با دل خوش به استقبالش نروند.

سرعت بروز حوادث در سریال

سرعت سریال در قسمت های ابتدایی تا میانه کمی کند است. کندی اتفاقات به حدی نیست که همه را کلافه کند اما ممکن است اعصاب بعضی از مخاطبین را بهم بریزد. یکی دیگر از انتقاداتی که برخی منتقدان به سریال وارد کرده اند، صحنه های انیمیشنی آن است. در قسمت نبرد ما شاهد انیمیشن هستیم اما تنها به همین ختم نمی شود. در سریال حتی برای گریه پایانی ریچر نیز از انیمیشن استفاده شده. دقیق مشخص نیست که سازندگان به چه علت چنین کاری کرده اند. مخصوصا اینکه آنها در ابتدای روند ساخت تلاش داشتند تا وقایع و نحوه بروز آنها را واقع پذیر نشان دهند. علاقمندان به سریال امیدوارند که چنین نواقصی در فصل های بعدی از بین برود و سریال شسته رفته تری را شاهد باشیم. البته که چنین انتظاری خیلی دور از ذهن هم نیست.

سریال ریچر - معرفی و بررسی فصل اول سریال ریچر

سخن آخر

سریال ریچر یک سریال اکشن – جنایی است که بر پایه داستان زندگی جک ریچر ساخته شده. روایت آن هم اقتباسی از یک مجموعه رمان به همین نام است. پس اگر طرفدار کتاب و رمان ریچر بوده اید به هیچ عنوان نباید سریال را از دست دهید. اگر هم طرفدار آن نیستید این سریال تازه ساخت را به شما پیشنهاد می کنیم. با وجود تمام ضعف هایی که برشمردیم سریال هنوز هم پتانسیل های بالایی دارد و بزودی می تواند مورد توجه بسیاری قرار گیرد. نظر شما در این باره چیست. به نظر شما ریچر امسال موفق بوده یا سریال خوبی از آب در نمیامده؟

5/5 - (2 امتیاز)
0
نویسنده مطلب علی شریفی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های پرشین میزبان