هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال بدانید

04 مارس 2022
5/5 - (1 امتیاز)

ارز دیجیتال یک سیستم پرداخت دیجیتال است که برای تایید تراکنش ها به هیچ بانکی متکی نیست. این یک سیستم فرد به فرد است که می‌تواند هر کسی را قادر به ارسال و دریافت تراکنش کند. به جای پول فیزیکی که در دنیای واقعی حمل  و مبادله می‌شود، پرداخت‌های رمز ارزی صرفا به صورت ورودی‌های دیجیتال به یک پایگاه‌داده آنلاین که معاملات خاص را توصیف می‌کند، وجود دارند. زمانی که شما وجوه ارز دیجیتالی را انتقال می‌دهید، تراکنش ها در یک دفتر عمومی ثبت می‌شوند. ارز های دیجیتال در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شود. در این بخش از ارز دیجیتال پرشین مگ به بررسی ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

رمز ارز به دلیل استفاده از رمزنگاری پیچیده برای تایید معاملات، اینگونه نامیده شده است. این بدان معنی است که از یک کدگذاری پیشرفته در ذخیره‌سازی و انتقال داده‌های ارز دیجیتالی بین کیف پول و دفاتر عمومی استفاده شده است. هدف از این رمزنگاری، تامین امنیت است.

اولین رمز ارز  بیت کوین بود که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و امروزه به عنوان معروف ترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود. بخش عمده‌ ای از علاقه ها به ارز دیجیتال ، تجارت برای سود است و محتکران آن گاهی قیمت‌ها را به سرعت بالا و پایین می‌برند.

ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

رمز ارز در یک دفتر بایگانی توزیعی به نام بلاک چین اجرا می‌شود.  واحدهای ارز دیجیتالی از طریق فرآیندی به نام استخراج تولید می‌شوند که به صورت استفاده از قدرت کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده ریاضی است که سکه تولید می‌کنند. کاربران همچنین می‌توانند پول‌های رایج را از دلالان بخرند، سپس ذخیره کنند و آن‌ها را با استفاده از کیف پول‌های دیجیتال رمز ارز خود خرج کنند.

اگر شما صاحب ارز دیجیتالی باشید، شما دارای هیچ چیز قابل لمس نیستید. چیزی که شما صاحب آن هستید، کلیدی است که به شما این امکان را می‌دهد که بدون یک شخص ثالث قابل‌اعتماد، یک رکورد یا واحد پول را از یک شخص به شخص دیگر منتقل کنید.

اگرچه بیت کوین از سال ۲۰۰۹ وجود داشته‌است، رمز ارز ها و کاربردهای تکنولوژی بلاک چین هنوز هم از نظر مالی در حال ظهور هستند و کاربردهای بیشتری از آنها در آینده انتظار می‌رود. معاملاتی شامل اوراق‌قرضه، سهام، و سایر دارایی‌های مالی در آینده می‌توانند با استفاده از  این فن‌آوری مبادله شوند.

نمونه‌هایی از ارز دیجیتال

امروزه در بازار دیجیتال هزاران رمز ارز وجود دارد. برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

 بیت کوین

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد، اولین رمز ارز دیجیتال بود و هنوز هم بیش‌ترین تجارت را دارد. این پول توسط ساتوشی ناکاموتو توسعه یافت . اکثر فعالان ارز دیجیتال به این باورند که ساتوشی ناکاموتو   نام مستعار برای یک فرد یا گروهی از مردم است که دوست دارند هویت دقیق آن‌ها ناشناخته باقی بماند.

اتریوم

اتریوم که در سال ۲۰۱۵ توسعه یافت، یک پلت فرم بلاک چین با رمز ارز خود به نام Ether (‏ETH)‏یا اتریوم است. این ارز پس از بیت کوین محبوب‌ترین رمز ارز است .

لایت کوین

این ارز بیشتر شبیه بیت کوین است اما به سمت توسعه فناوری جدید، از جمله پرداخت‌های سریع‌تر و فرایندهایی که امکان معاملات بیشتر را فراهم می‌کنند، حرکت کرده است.

ریپل

ریپل یک سیستم دفترکل توزیعی است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. از ریپل می توان برای ردیابی انواع مختلف معاملات استفاده کرد که شامل رمز ارز ها هم میشود. شرکت پشت آن با بانک‌ها و موسسات مالی مختلف کار کرده‌است. ارز های دیجیتال غیر بیت کوین در مجموع به عنوان آلتکوین ها شناخته می‌شوند تا آن‌ها را از اصل متمایز کنند.

ارز دیجیتال چگونه ذخیره می‌شود؟

با ارز دیجیتال چه چیزی میتوان خرید؟

وقتی شما رمز ارز خریداری می کنید، باید با امنیت کامل آن را ذخیره کنید تا از هک شدن و دزدیده شدن در امان باشد. معمولا، ارز های دیجیتالی در کیف پول‌های رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. آنها ابزارهای فیزیکی یا نرم‌افزاری آنلاین هستند که برای ذخیره کلیدهای خصوصی مخصوص رمز ارز ها با امنیت بالا ساخته شده اند. برخی از صرافی‌ها خدمات کیف پول«والت» اینترنتی ارائه می‌دهند و ذخیره مستقیم از طریق این پلتفرم را برای شما آسان می‌سازند.با این حال، همه صرافی‌ها و دلالان به طور خودکار برای شما خدمات کیف پول یا والت فراهم نمی‌کنند.

ارائه دهندگان کیف پول مختلفی برای انتخاب وجود دارند. اصطلاحات «هات والِت»  و «کُلد والِت»  برای آنها استفاده می‌شوند:

هات والت: هات والت به محل ذخیره ای  اشاره دارد که از نرم‌افزار آنلاین برای حفاظت از کلیدهای خصوصی دارایی‌های شما استفاده می‌کند.

کلد والت: بر خلاف هات والت ها، کلد والت ها (‏که به کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز معروف هستند)‏برای ذخیره امن کلیدهای شخصی، به دستگاه‌های الکترونیکی آفلاین تکیه می‌کنند.

با ارز دیجیتال چه چیزی میتوان خرید؟

زمانی که بیت کوین برای اولین بار راه‌اندازی شد، هدف آن بود که یک رسانه برای معاملات روزانه باشد و امکان خرید همه چیز از یک فنجان قهوه گرفته تا یک کامپیوتر یا حتی اقلام بزرگ مانند املاک و مستغلات را فراهم کند.

این امر کاملا محقق نشده است. اگرچه تعداد موسساتی که ارز های دیجیتال را به عنوان یک واحد پول قبول می‌کنند حال افزایش است، معاملات و تراکنش های بزرگ که از رمز ارز استفاده کنند نادر هستند. با این حال، امکان خرید طیف گسترده‌ای از محصولات از وب سایت‌های اینترنتی با استفاده از رمز ارز ها وجود دارد.

چند نمونه از چیزهایی که با استفاده از ارز دیجیتال قابل خرید است شامل:

کالاهای لوکس:

برخی از خرده فروشان لوکس ارز دیجیتال را به عنوان نوعی پرداخت می‌پذیرند. به عنوان مثال، خرده فروشان لوکس آنلاین Bitdials در ازای بیت کوین ساعت‌های رولکس، پاتک فیلیپ و دیگر ساعت‌های گران‌قیمت را ارائه می‌دهند.

ماشین‌ها:

برخی از فروشندگان خودرو، از فروشندگان ماشین های معمولی گرفته تا فروشندگان لوکس، ارز دیجیتالی را به عنوان پرداخت قبول می‌کنند.

بیمه:

در آوریل ۲۰۲۱، بیمه‌گر سوئیسی AXA اعلام کرد که شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت برای تمام خطوط بیمه خود به جز بیمه عمر (‏به دلیل مسائل نظارتی)‏ کرده‌است.  بیمه شیلد، که سیاست‌های بیمه خانگی و خودرو را در ایالات‌متحده به فروش می‌رساند هم، پرداخت حق بیمه به صورت بیت کوین را نیز می‌پذیرد.

اگر می‌خواهید با ارز دیجیتالی از یک خرده فروش خرید کنید که آن را به طور مستقیم نمی‌پذیرد، می‌توانید از کارت های اعتباری ارز دیجیتال استفاده کنید، مانند BitPay که در ایالات‌متحده محبوب است.

آیا ارز دیجیتال امنیت دارد؟

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال بدانید

ارز های دیجیتال معمولا با استفاده از تکنولوژی بلاک چین ساخته می‌شوند. بلاک چین نحوه ثبت تراکنش ها در بلوک‌ها و مهر زمانی را توصیف می‌کند. این یک فرآیند نسبتا پیچیده و تکنیکی است، اما نتیجه آن، یک بایگانی دیجیتال تراکنش های رمز ارز ها است که دستکاری آن‌ها برای هکرها دشوار است.

علاوه بر این، معاملات به یک فرآیند احراز هویت دو عاملی نیاز دارند. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود تا یک نام کاربری و رمز عبور برای شروع یک تراکنش وارد کنید. سپس، ممکن است مجبور شوید یک کد احراز هویت که از طریق متن به تلفن همراه شخصی شما فرستاده می‌شود را نیز وارد کنید.

در حالی که امنیت وجود دارد، به این معنی نیست که رمز ارز ها  غیرقابل هک شدن هستند. هکر ها در گذشته باعث ضرر های بسیار زیادی شدند. هکرها به کوین چک به مبلغ ۵۳۴ میلیون دلار و بیت گریل به مبلغ ۱۹۵ میلیون دلار ضرر زدند. و آن‌ها را تبدیل به دوتا از بزرگ‌ترین هک های دنیای ارز دیجیتال در  سال ۲۰۱۸ کردند.

بر خلاف پول مورد حمایت دولت، ارزش ارز های مجازی به طور کامل توسط عرضه و تقاضا هدایت می‌شود. این می‌تواند نوسانات شدیدی ایجاد کند که سود قابل‌توجهی را برای سرمایه گذاران و یا ضرر و زیان زیادی برای آنها ایجاد کند. و سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتالی در معرض حفاظت قانونی بسیار کمتری نسبت به محصولات مالی سنتی مانند سهام، اوراق‌قرضه و صندوق‌های مشترک هستند.

کلاهبرداری و دزدی در دنیای ارز دیجیتال چگونه است؟

متاسفانه با محبوب شدن و ارزشمند شدن رمز ارز ها، وقوع جرایم در دنیای ارز دیجیتال در حال افزایش است.

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتالی عبارتند از:

وب سایت‌های جعلی

وب سایت‌های بوگوس که حاوی قرار داد های جعلی و اصطلاحات رمزی هستند که نوید بازگشت گسترده و تضمین‌شده را می‌دهند، به شرطی که شما به سرمایه‌گذاری در آنها ادامه دهید.

طرح‌های پانزی مجازی

مجرمان ارز دیجیتال، فرصت‌های غیرموجود برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را ارتقا می‌دهند و با پرداخت پول سرمایه گذاران جدید، توهم بازده عظیم ایجاد می‌کنند.‌ مثال: عملیات کلاهبرداری به نام شبکه بیتکلاب، پیش از معلوم شدن هدف آن در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار اعتبار از سرمایه گذاران دزدی کرد.

 تأیید سلبریتی ها

کلاهبرداران به صورت آنلاین به عنوان میلیارد یا نام‌های مشهور و سلبرتی ها خود را معرفی می‌کنند و قول می‌دهند سرمایه‌گذاری شما را در یک ارز مجازی چند برابر کنند اما به جای آن ،آنچه را که ارسال می‌کنید می‌دزدند.

آن‌ها همچنین ممکن است از برنامه‌های پیام‌رسانی یا چت روم ها برای شروع شایعات مبنی بر اینکه یک تاجر معروف از یک پول دیجیتالی خاص پشتیبانی می‌کند، استفاده کنند. زمانی که  سرمایه گذاران را جذب به خرید و افزایش قیمت کردند، کلاهبرداران سهام خود را به فروش می‌رسانند و ارزش آن پول کاهش می‌یابد.

کلاهبرداری‌های عاشقانه

اف بی آی در مورد کلاهبرداری‌های آنلاین هشدار می‌دهد، که در آن کلاهبرداران ، افرادی را که در اپلیکیشن های دوست یابی یا شبکه های اجتماعی با آنها آشنا می‌شوند را تشویق  به سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی می‌کنند. مرکز رسیدگی به جرایم اینترنتی اف بی آی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، بیش از ۱،۸۰۰ گزارش مبنی بر کلاهبردارای بر اساس داستان‌های عاشقانه در دنیای ارز های دیجیتال را منتشر کرد که ضرر آن به ۱۳۳ میلیون دلار رسید.

5/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب علی شریفی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های پرشین میزبان