کاردانو (ADA) وایت پیپر و توضیحات تکمیلی

12 مارس 2022
3.8/5 - (12 امتیاز)

کاردانو

 

– کاردانو چیست؟


کاردانو پروژه ای است که در سال 2015 به عنوان تلاش برای تغییر روش های رمزنگاری ارزهای دیجیتالی طراحی شده و توسعه یافته است. نام کاردانو، احتمالا از Gerolamo Cardano ، ریاضیدان ، فیزیکدان ، زیست‌شناس ، پزشک ، شیمیدان ، منجم ایتالیایی و دوست شخصی لئوناردو داوینچی که در دوره رنسانس زندگی میکرده برگرفته شده است.

تمرکز کلی کاردانو ایجاد مجموعه خاص از نوآوری هایی است که اکوسیستم متعادل تر و پایدار را فراهم می کند که حساب های بهتر برای نیازهای کاربران آن، و همچنین دیگر سیستم ها که به دنبال یکپارچه سازی و ترکیب کردن هستند ارائه دهد.
تیمی که کاردانو را توسعه می دهد از یک شبکه بزرگ جهانی متشکل از کارشناسان، مهندسین و محققین تشکیل شده است. کاردانو مانند بسیاری از ارزهای دیجیتالی منبع باز، با یک نقشه راه جامع یا حتی یک وایت پیپر معتبر آغاز به کار نکرد بلکه مجموعه ای از اصول طراحی، بهترین روش های مهندسی و راه های اکتشاف را در بر گرفت.

 

  • این موارد عبارتند از:

– جداسازی حسابداری و محاسبات در لایه های مختلف
– پیاده سازی اجزای اصلی در کد عملکرد بسیار مدولار
– رقابت گروه های کوچک دانشگاهی و توسعه دهنده با همکاران پژوهشگر
– استفاده زیاد از تیمهای میان رشته از جمله استفاده های اولیه از کارشناسان INFOSEC
– ساختاری با قابلیت ارتقاء سیستم پس از نصب،بدون از بین بردن شبکه
– توسعه مکانیسم غیر متمرکز مالی برای کار در آینده
– داشتن نگاه بلندمدت به بهبود طراحی کریپتو کارنسی ها، به طوری که آنها بتوانند در دستگاه های تلفن همراه با یک تجربه کاربری مناسب و مطمئن کار کنند.
– دخیل کردن ذینفعان نزدیک به عملیات و تعمیر و نگهداری از خود کاردانو
– ایجاد حساب چندگانه برای دارایی های متعدد در یک دفتر کل
– تجزیه کردن تراکنش ها با متا دیتا های اختیاری به منظور مطابقت بهتر با نیازهای سیستم های قبلی
– بهره بردن از ویژگی های برتر نزدیک به 1000 آلت کوین
– انتخاد استاندارهای الهام گرفته شده از مهندسین اینترنت با استفاده از یک بنیاد اختصاصی برای محکم کردن طراحی نهایی پروتکل
– اکتشاف عناصر اجتماعی تجارت
– یافتن یک زمینه سالم برای تنظیم کننده ها به مظور تعامل با تجارت ، بدون به خطر انداختن برخی از اصول اصلی به ارث برده شده از بیت کوین.
کاردانو همچنین مانند همه موارد بلاک چین،یک ارز رمزنگاری شده است و آدا (ADA) نماد یا نشانه کوین های آن میباشد.

 

شرکت IOHK پشت ارز کاردانو (ADA):


IOHK در سال 2015 توسط چارلز هاکینسون و جرمی وود تاسیس شد. چارلز هاکینسون یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم است.

IOHK همچنین تیم توسعه پیشرو پشت اتریوم کلاسیک است ، بنابراین در حالی که نام شرکت IOHK ممکن است برای شما نا آشنا باشد ، کارها و پروژهای آن‌ها نباید باشد، این پروژه‌ها شامل Cardano ، Ethereum Classic، Daedalus ، Qeditas میباشد. IOHK شامل یک تیم بزرگ است که در سراسر جهان توزیع شده است.
این تیم متشکل از مهندسین، دانشمندان، متخصصان کسب و کار، متخصصین فن آوری، توسعه دهندگان و مهندسین نرم افزاری است.
بایوس کامل و اطلاعات مربوط به هر عضو تیم را می توانید در صفحه تیم وب سایت IOHK مشاهده کنید.

 

– اختلال آبشاری اساس پایگذاری IOHK است.


اغلب ساختار هایی که سیستم‌ های مالی ، حاکمیت و اجتماعی جهان را تشکیل می‌ دهند ذاتا ناپایدار هستند و در نتیجه تغییرات جزئی می تواند موجب تاثیری درخشان شود که اساسا کل سیستم را تحت‌تاثیر قرار می‌ دهد . شرکت IOHK متعهد به شناسایی و توسعه تکنولوژی برای ایجاد تغییرات میباشد تا بتوانند ساختارها را مجبور سازد تا به سمت نظم عادلانه تر و شفاف تر حرکت کنند.
ماموریت IOHK این است که دنیا را به عنوان یک سری از نمودارهای اجتماعی بزرگ و عمدتا مرتبط با صدها سیستم پیچیده در نظر بگیرند و نمودارها را به یک پیکربندی مرتبطتر، شفاف و منصفانه برای هر دو جریان ایده ها و ارزشها تحریک کنند.

 

کاردانو

– یک نمونه از اختلال آبشاری:


یک نمونه از اختلال آبشاری را می توان با نگاه کردن به نوسانات چند ماه گذشته در بازارهای سرپوشیده ارز های دیجیتال یافت کرد. در آن برهه شایعات نشان داد که Coinbase ، ریپل را به لیست خود اضافه خواهد شد.
Coinbase بزرگترین بورس خرید و فروش ارز های دیجیتال در ایالات متحده میباشد که شایعه اضافه کردن (XRP) ریپل به آن خبر بزرگی برای جامعه کریپتو کارنسی ها بود، به خصوص برای ریپل (XRP) که باعث شد قیمت آن رشد فزاینده ای داشته باشد و از قیمتی حدود 1 دلار به بیش از 3.50 $ در هر سکه برسد.
اما تنها 2 روز پس از آنکه بسیاری از افراد با افزایش قیمت XRP غنی و ثروتمند شدند، Coinbase در وبسایتشان بیانیه ای منتشر کرد که هیچگاه قصد اضافه کردن ریپل را به لیست خرید و فروش خود در آن زمان نداشتند. در نتيجه، هيچ رشد ارزش پایداری صورت نگرفته بود و اثري ناگهاني بود، زيرا قيمت ریپل پس از 2 روز به کمتر از 2 دلار در هر سکه سقوط کرد و به قیمت اولیه که همان 1 دلار بود نزدیک شد، و همین مورد یک بار دیگر موجب ثروتمند شدن همان دسته قبلی شد.
زیرا در هنگامی که ارزش ریپل 3.5 برابر شد آنها سکه های خود را با سود چند برابری فروختند و وقتی بعد از دو سه روز قیمت به حالت اول بازگشت سکه های فروخته شده خود را با قیمتی پایین تر مجددا خریداری کردند. همچنین این جریان باعث شد بسیاری از مردم پول خود را از دست بدهند؛ زیرا آنهایی که در زمان رشد قیمت ریپل با استنباط اینکه که باز هم قیمت افزایش میباید اقدام به خرید کرده بودند در زمان عقب نشینی و سقوط قیمت ریپل ، به منظور از دست ندادن تمامی پول خود مجبور به فروش سکه های خریداری شده به قیمت پایین تر شدند.
در طول این جریان ریپل از اتریوم که دومین ارز بزرگ دیجیتال بود پیشی گرفت ولی با افت قیمت یکبار دیگر به رده سوم سقوط کرد. با توجه به این تغییرات در بازار سرمایه، قیمت Ethereum، Bitcoin، Litecoin و تقریبا همه کریپتوکارنسی های دیگر به نحوی تحت تاثیر قرار گرفت.
اختلال آبشاری یک رویداد کوچک در دنیای بزرگ مالی است که موجب پیامد های مختلفی برای سایر ارزهای رمزنگاری شده می شود.
کاردانو توسط افراد بسیار هوشمند طراحی شده است کاردانو تا حد زیادی پیشرفته ترین پروتکل پلت فرم بلاک چین است که تا به حال توسعه یافته است. این نیز اولین پلت فرم بلاکچین است که از یک فلسفه علمی تکامل یافته است. پروژه دیگری که در حال حاضر IOHK به طور فعال کار می کند و نام آن برای عموم آشنا است اتریوم کلاسیک میباشد.
یک نگاه به صفحه تیم توسعه دهنده IOHK در وب سایت آنها، به شما نشان می دهد که چقدر آنها هوشمند و نخبه هستند. از 88 عضو تیمی که نام آنها در وب سایت ذکر شده است، حداقل دوازده نفر از آنها تا به حال نامزد دریافت جایزه دکترا یا پی اچ دی بوده اند.

 

– اهداف کاردانو:


بر طبق وب سایت کاردانو، کاردانو نه تنها خانه ارز دیجیتالی کاردانو ADA است، بلکه همچنین یک پلتفرم تکنولوژیکی است که قادر به اجرای برنامه های مالی است که در حال حاضر در حال استفاده روزمره توسط افراد، بانک ها، سازمان ها و دولت ها در سراسر جهان است.
تمام پلتفرم در لایه های مختلف ساخته شده است، به این ترتیب سیستم می تواند انعطاف پذیری بیشتری برای انجام کارهای بیشتر داشته باشد، به راحتی نگهداری می شود و راه را برای ارتقا از طریق چنگال های نرم یا همان Soft Fork فراهم می کند.
در لایه اول و پایه، شما ADA را پیدا خواهید کرد. لایه بعدی به عنوان یک لایه محاسباتی جداگانه ساخته خواهد شد و برای قرارداد های هوشمندانه یا توافقنامه حقوقی دیجیتال که مبنای معاملاتی در آینده تجارت یا کسب و کار است، خواهد بود.
علاوه بر این، کاردانو نیز توانایی اجرای برنامه های غیر متمرکز را دارد که به عنوان “Dapps” شناخته می شود.
Dapps اساسا خدماتی است که توسط هیچ یک از نهاد ها کنترل نمی شوند، بلکه آنها بر روی بلاک چین خود عمل می کنند که صرفا توسط قرارداد هوشمند مرتبط با برنامه کنترل می شود.

 

– چه چیزی کاردانو را منحصر به فرد میکند؟


کاردانو اولین و تنها پروژه بلاک چین در کل جهان است که تنها از یک فلسفه علمی ، توسعه‌ یافته است و تنها پلتفرمی است که توسط یک تیم جهانی طراحی و ساخته شده‌است و برای اطمینان از امن بودن اینکه تکنولوژی و انعطاف‌ پذیر و مقیاس پذیری آن تفکر و تحقیق قابل‌ توجهی از این متخصصان پیشرو در زمینه‌ های خود در تصمیمات طراحی استفاده شده‌ است .
استفاده از دستورالعمل‌های دقیق علمی که در هوافضا و بانکداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند ، از طریق کاردانو به حوزه کریپتوکارنسی ها آورده شده‌ است و تا آنجا که می‌دانیم این اولین بار است که چنین اقداماتی برای یک ارز دیجیتال انجام می‌شود. یکی از مهم‌ ترین نوآوری‌ های پلتفرم کاردانو روشی است که نیازهای کاربران را با کسانی که مایل به تنظیم دارایی‌های مالی به طور کلی هستند متعادل می‌کند.
IOHK ، از طریق کاردانو راهی برای ترکیب حریم خصوصی با مقررات پیدا کرده ‌است و با یک پلتفرم متعادل بالا می‌آید . گفته می‌شود که چشم‌ انداز نهایی برای کاردانو یک سبک جدید از محاسبات منظم است که تأمین مالی بیشتری را با ارائه دسترسی آسان و باز برای همه به خدمات مالی منصفانه ارائه می دهد.

(تحقیقات کمی و کیفی)

همانند توسعه هر پروژه جدید،این که آیا یک ارز دیجیتال هست یا نه، تیم مسئول پروژه باید کمی تحقیق انجام دهد. برای موفقیت هر چه بیشتر باید بدانید که چگونه موفق خواهید شد، در اغلب موارد، گروهی که پشت پروژه هستند، حداقل در زمینه ای که در تلاش برای راه اندازی پروژه خود هستند، نوعی تجربه یا دانش دارند و مشغول تحقیقات لازم برای چگونگی رقابت با سایر ارزها هستند و همچین بررسی میکنند که چه اقداماتی کارایی دارد و کدامیک ناکارآمد هستند.

شرکت IOHK این نوع تحقیقات را به سطح بعدی می برد و دستورالعمل های علمی دقیق را برای تحقیق خود اعمال می کند.
با استفاده از این دستورالعمل های علمی دقیق برای تحقیقاتی که در توسعه کاردانو انجام می شود، تیم با موفقیت از همان پروتکل ها و رویه هایی استفاده می کند که شما می توانید در ناسا و دیگر فناوری های شرکت های هوافضایی پیشرو در جهان پیدا کنید.
پس از اجرای این دستورالعمل های دقیق برای تحقیق، هر ایده تنها قبل از اینکه حتی به عنوان یک آزمون اجرا شود، مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. هر یک از مراحل ایجاد پلتفرم کاردانو مانند تحقیق، آزمایش، بازبینی، اصلاح و سپس بازبینی مجدد، روش دقیقی است که کاردانو را قادر می سازد که پلتفرمی شود که امروزه مشاهده میکنیم.
این نه تنها روش منحصر به فردی است که کاردانو به دنیای ارزهای رمزنگاری شده می آورد بلکه باعث ظهور الگوریتم جدیدی به نام Ourobos شده است.

 

– اثبات سهم یا (PROOF OF STAKE):


اثبات سهم یا PoS، نوعی از الگوریتم بکاررفته در جهان کریپتو کارنسی ها است ، بویژه در یک شبکه بلاک چین با هدف دستیابی به توافق عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. در اثبات سهام، خالق بلوک بعدی توسط ترکیب های مختلف تصادفی با عوامل دیگر مانند ارزش و زمان انتخاب می شود.
این از الگوریتم اثبات کار (proof of work) بیت کوین متفاوت است، که از روش حل پازل های محاسباتی دشوار برای اعتبارسنجی تمام معاملات و ایجاد بلوک های جدید استفاده می کند.

الگوریتم Ourobos، بر گرفته شده از نام Ouroboros یکی از نمادهای مصر است که سمبل خودآگاهی یا چیزی است که دائما خود را دوباره ایجاد و بازیابی می کند که یک نوآوری بزرگ در تکنولوژی بلاک چین بشمار می آید. این نیاز به افزایش مصرف انرژی و سخت تر شدن برای به دست آوردن اثبات کار پروتکل ها را برطرف می کند و همچنین پاسخ مسائل امنیتی الگوریتم های قبلی را نیز به همراه دارد.
تیم طراحی الگوریتم توسط دانشمند ارشد IOHK ، پروفسور Aggelos Kiayias هدایت می‌شود و اولین الگوریتم اثبات سهام است که به لحاظ ریاضی ثابت شده است که قابل اطمینان است. نوآوری اصلی که با استفاده از یک مدل رمزنگاری دقیق به اثبات می‌رسد ، طراحی مدولار و انعطاف‌پذیری است که امکان ترکیب بسیاری از پروتکل‌ها را برای افزایش کارایی فراهم می‌کند .

سطح امنیتی که توسط Ouroboros ارائه شده ‌است با بلاک چین بیت کوین مقایسه میشود که به ویژه تنها بلاک چینی است که هرگز در خطر نبوده است. این یک بررسی دقیق صورت گرفته شده است و در کنفرانس Crypto 2017 “ارزهای رمز نگاری شده پیشرو” پذیرفته شده است.
با این رشد تکنولوژیکی پیشرفته ، تیم پشت کاردانو ممکن است نهایتا مشکل ابدی که بیشتر کریپتوکارنسی ها با آن مواجه شده‌اند را حل کند.
کاردانو مصرف انرژی زیادی ندارد ، با این حال به اندازه بلاک چین بیت کوین ایمن است، این را میتوان یک انقلاب در صنعت ارزهای دیجیتال برشمرد.

آدا (ADA) توکن رمزنگاری شده کاردانو

آدا یک نشانه دیجیتال است که به عنوان پول برای پلتفرم کاردانو عمل می‌کند .
ADA و تکنولوژی زیربنایی که بر روی آن ساخته شده ‌است ، به دنبال ارائه راهی برای همه در جهان است تا به خدمات مالی خود دسترسی داشته باشد و در عین حال ویژگی‌هایی که نیازهای دولت‌ ها و سایر نهادهای نظارتی را برآورده می‌ کنند ، فراهم می‌ کند .
ADA اساسا تلاش می‌ کند تا شکاف بین مصرف‌ کننده و تنظیم‌ کننده را به روشی که برای هر دو قابل‌ قبول باشد ، برطرف بسازد . این جایی است که ارزش و یگانگی واقعی ADA نمایان می‌ شود.

 

– کیف پول کاردانو


برای استفاده و نگه داری از کاردانو یا همان ADA، ابتدا باید کیف پول آن را دانلود کنید.Daedalus یک کیف پول بسیار امن است که به طور خاص برای ارز ADA طراحی شده است.
Daedalus نام کیف پول کاردانو است که شما می توانید آن را در وب سایت کاردانو بیابید.نام کیف پول کاردانو از اسطوره یونانی به نام دیدالوس (Daedalus) برگرفته شده است.

شما پس از دانلود به راحتی میتوانید Daedalus را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید و سپس برنامه را باز کنید، همانطور که شما هر نرم افزار دیگری را از اینترنت دانلود، نصب و اجرا می کنید.
البته در صورتی که برای تنظیم کیف پول Daedalus نیاز به کمک داشتید، آموزش تصویری در وب سایت کاردانو وجود دارد و شما میتوانید به آن مراجعه کنید.

کیف پول کاردانو به شما این امکان را می‌ دهد که ارز ADA را ارسال و دریافت کنید ، و همچنین تاریخچه تراکنش هایی را که کرده‌ اید به شما نشان می‌ دهد. شما همچنین قادر خواهید بود اطلاعاتی درباره وضعیت بلاک چین کاردانو دریافت کنید.
کیف پول Daedalus دارای ویژگی‌ های خاص دیگری است که استفاده از آن را آسان می‌سازد و باعث می‌شود شما در مورد امنیت آن اطمینان حاصل کنید. این ویژگی‌ ها شامل کلید های خصوصی رمزنگاری شده و گذرواژه‌ های ارسال هستند.
یکی از مزیت های کیف پول کاردانو توانایی صدور کیف پول به یک گواهی کاغذی میباشد که حداکثر امنیت را فراهم می‌ کند، به این معنی که شما میتوانید دارایی های خود را در این کیف پول به یک گواهی کاغذی تبدیل کنید و کلید ها و گذرواژه های رمزنگاری شده آن را بر روی یک کاغذ پرینت بگیرید و آن را در یک جای امن نگه داری کنید.
در صورتیکه خواستید دارایی های آدا یا همان کاردانوی خود را به صورت گواهی کاغذی نگه داری کنید توصیه میشود آن را بر روی کاغذ های کلاسه چاپ کنید و چند نسخه از آن کپی بگیرید سپس هر یک از آنها را در یک نایلکس زیپ دار قرار دهید و در یک جای امن نگهداری کنید.

سطح نظارت بر معاملات در ارسال آدا، مستقیما در Daedalus قابل پیکربندی ‌است ؛ که به کاربران اجازه می‌دهد مطمئن شوند وقتی تراکنشی انجام میدهند قابل ردگیری و شناسایی و همچنین برگشت‌ پذیر نیست.
پشتیبانی از اتریوم کلاسیک و بیت کوین ، یک نسخه موبایل برای آندروید و iOS ، توانایی سرمایه‌ گذاری از ویژگی های دیگر کیف پول کاردانو میباشد که به دارندگان ارز آدا این امکان را میدهد بتوانند در تولید بلوک ها یا همان ماینینگ شرکت کنند و ارز بیشتری بدست بیاورند.
همچنین کیف پول دیدالوس امکان اتصال به نرم افزار های کاربردی را دارا میباشد.

 

– نحوه خریداری کاردانو


کوین (سکه) های کاردانو (ADA) را می‌توان در مبادلات زیر خرید و فروش کرد :
Bittrex ، Binance ، BitMEX ، UPbit و Coinnest . به زودی کاردانو به Bitt و Cryptopia نیز اضافه خواهد شد .

لینک تمام سایت های بالا را میتوانید از طریق پست سولانا در قسمت پایین آن که در مگ قرار دارد دریافت کنید.(اینجا کلید کنید)

توکن های کاردانو به ششمین ارز دیجیتال بزرگ در سایت coinmarketcap تبدیل شده است با توجه به این واقعیت که کاردانو مدت کوتاهیست که شروع به کار کرده است ، نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در آن چقدر میتواند سودمند باشد.
درست قبل از کریسمس و اوایل سال 2018 ارزش هر کاردانو 0.12 دلار بود که سپس با رشد چشمگیری به 1.25 دلار صعود کرد اما در فوریه 2018 پس از اینکه کل بازار ارزهای دیجیتال با سقوط قیمت مواجه شدند ارزش هر توکن کاردانو یا همان آدا در حال حاضر که اواسط فوریه 2018 میباشد چیزی حدود 0.40 دلار یا 40 سنت میباشد.
در فوریه 2018 کل بازار سرمایه کاردانو رقم 10 میلیارد دلار را بدست آورده است.

اگر شما در ژاپن زندگی می‌کنید یا از ژاپن بازدید می‌کنید ، کاردانو در شبکه دستگاه‌ های خودپرداز در سراسر کشور ژاپن در دسترس است . البته در حال حاضر ۵ مکان در مجموع وجود دارد و قرار است در سال جاری حدود ۲۵ دستگاه ATM به شبکه آدا متصل شوند.
مقدار کل ADA که استخراج خواهد شد ۴۵ میلیارد است . در حال حاضر مجموعا ۳۱.۱ میلیارد ADA توزیع شده است و حدودا ۲۵.۹ میلیارد آن در گردش است .
میانگین حجم تجارت در یک دوره ۲۴ ساعته نیز بیش از 200 میلیون دلار است . شما می‌توانید در مورد ADA با بازدید از وب سایت کاردانو اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

 

ADA

 

– تحلیل پایانی کاردانو


بدون شک ما از زمانی که ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ما را با بیت کوین آشنا کرد ، راه درازی را پیموده ایم. اینطور که مشاهده میکنیم هر ماه یک ارز دیجیتال جدید معرفی می‌شود که به نظر می‌رسد مشکلات ارزهای قبل تر از خود را حل کرده است .
کاردانو استثنا نیست اما تفاوت این است که کاردانو به نظر می‌رسد ترکیب تمام مشکلات قبلی را حل خواهد کرد . این واقعیت که آن‌ها به طور

علمی از دستورالعمل‌های علمی و نظارتی برای تحقیق استفاده می‌کنند ، آنها را اجبار می‌سازد که قبل از اجرا هر گونه ایده جدید،آن را بطور کامل مورد بررسی قرار دهند، و همین امر موجب پایداری کاردانو در دنیای ارزهای دیجیتال می شود.
در هر صورت ، ADA ثابت کرده‌ است که یک دارایی دیجیتال جدی است که ارزش آن می‌تواند از این پس افزایش قابل توجهی داشته باشد.

3.8/5 - (12 امتیاز)
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی شریفی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های پرشین میزبان