هاست چیست؟ آشنایی کامل و کاربرد های Host
زمان مطالعه: 53 دقیقه

هاست چیست

 

هاست چیست؟! هاست (Host) به معنای میزبانی است. Host بخشی از یک سرور است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار می گیرد. در فضای هاست می توانید صفحات وبسایت، تصاویر، عکس ها، و انواع فایل ها را وارد کنید. به این ترتیب، کاربران در سرتاسر جهان، می توانند از سایت تان بازدید کنند.

 

ممکن است بر روی یک سرور از یک تا 400 سرور میزبانی شود. اما تعداد سایت هایی که بر روی سرور قرار می گیرند به قدرت پردازنده، رم، فضای سرور و میزان استفاده این وبسایت از آن بستگی دارد. این میزبانی نیاز به یک برنامه مدیریتی دارد، تا هر کاربر بتواند به صورت جداگانه وب سایت خود را مدیریت کند. در حالت کلی شامل فضای وبسایت یا همان هارد، پایگاه داده و ایمیل باشد و برای سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند. cPanel یکی از برترین نرم افزارهای شناخته شده در این زمینه می باشد.

 

با اجاره هاست در فضای وب، انگار مغازه ای در اختیار دارید که محصولات تان را در آن قرار دهید. حالا کاربران در هر ساعت از شبانه روز با وارد کردن آدرس سایت شما، می توانند از صفحات تان بازدید کنند.

 

بیایید کمی در مورد سرور صحبت کنیم

 

ریزنگاه – سرور چیست؟

سرور نوعی کامپیوتر است اما با عملکرد خاص خودش. این دستگاه های قدرتمند از قطعات سخت افزاریی تشکیل شده اند که بالاترین قدرت پردازش را دارند. از سرور ها برای کار هایی مثل میزبانی وب یا همان هاستینگ استفاده می شود. به دلیل همین کاربرد مهم، این دستگاه ها باید همیشه روشن، متصل به اینترنت و در دسترس باشند.

 

کامپیوتر های سرور در دهه 1990 پدیدار شدند تا آپلود و راه اندازی وب سایت ها در اینترنت را مدیریت کنند. سرورها برای تبادل داده های دیجیتالی، از دریافت ایمیل تا ارائه تصاویر با وضوح بالا، با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند. هر سرور دارای یک دامنه پروتکل اینترنت (IP) است که یک آدرس آنلاین منحصر به فرد به سرور می دهد. به عنوان مثال اگر www.google.com را در یک مرورگر آنلاین تایپ کنید، مرورگر IP منحصر به فرد مختص Google را فراخوانی می کند.

 

نیاز های ایجاد یک وب سایت

شما باید برای ایجاد یک سایت حرفه ای و قدرتمند، فاکتورهای مهمی را در نظر داشته باشید:

  • دامنه یا Domain
  • هاست یا Hosting
  • سیستم مدیریت محتوا

دامنه: دامنه یا همان آدرس سایت یکی از مهم ترین مواردی است که برای ایجاد یک سایت باید به آن توجه کنیم، این نام صرفا برای این است که کاربران بتوانند از طریق آن به شما دسترسی داشته باشند، پس انتخاب نام دامنه خود می تواند یکی از مهم ترین فاکتور ها باشد. نامی که برای سایت خود انتخاب می کنید، باید کاملا منحصر به فرد باشد و توسط شخص دیگری انتخاب نشده باشد.

 

سعی کنید، نامی که انتخاب می کنید خوانایی راحتی داشته باشد و به سادگی در ذهن مخاطب جای بگیرید و هم تر از همه آنکه این نام باید به صورت تخصصی باشد و ارتباط مستقیمی با نوع فعالیت شما در سایت داشته باشد. توجه داشته باشید که هر دامنه ای از سه بخش اصلی تشکیل می شود که بخشی از آن نام سایت و بخش دیگر پسوند سایت شما می باشد و البته قسمت www که طبیعتا با آن آشنا هستید.

 

تفاوت سرور و هاست چیست؟

می توان گفت هاست یک فضا از سرور محسوب می شود که وب سایت شما در آن قرار دارد، اما نمی توان بطور یقین گفت که هاست زیر مجموعه سرور است و یا سرور زیر مجموعه هاست است، زیرا ممکن است یک هاستی مربوط به یک وبسایت داشته باشیم که نیازمند چندین سرور باشد، مانند شبکه های اجتماعی همچون Facebook و یا چندین وب سایت داشته باشیم که همه از طریق یک سرور پشتیبانی بشوند.

 

یک سرور میزبان وب فضای Hard خود را به فضا های کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می کنند.

 

برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد.

 

نکته: حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را کاهش خواهد داد.

 

میزبانی هاست چیست

 

ویکی پدیا گفته:

هر کامپیوتری می تواند یک سرور باشد اما از آنجا که هزینه های مورد نیاز برای فراهم کردن تجهیزات و نرم‌افزار های لازم یا نیروی پشتیبانی برای صاحبان همه وبگاه ها به صرفه نیست لذا شرکت هایی این مسئولیت را می پذیرند و با فراهم آوردن لوازم کار در سطح وسیع بخشی از فضای دیسک سخت سرورهای خود را به صورت اجاره ای در اختیار متقاضیان قرار می دهند. به این شرکت ها که خدمات میزبانی وب یا هاستینگ ارائه می کنند در اصطلاح میزبان یا هاست می گویند.

سرویس های میزبانی وب بر اساس نوع سیستم عاملی که بر روی سرورها نصب می باشد و طبیعتا نرم افزار ها و فایل هایی را که پشتیبانی می کنند شاخه بندی می شوند. مانند هاست ویندوز یا هاست لینوکس و…

 

کامپیوتر شخصی به جای هاست؟

چنین کاری برای استفاده مدوام تقریبا غیرممکن است! کامپیوتر های شخصی بسیار ضعیف تر و محدود تر از سرورها هستند. سروری که هاست میزبانی ارائه می دهد، قدرتمند و دارای پهنای باند بالا است. علاوه بر این، سرور باید شبانه روزی روشن باشد تا کاربران در زمان های مختلف بتوانند به سایت دسترسی پیدا کنند. انجام این کار با کامپیوترهای شخصی عملا نشدنی است.

 

شرکت های هاستینگ برای محافظت از سرور ها، آن ها را در فضا های مخصوص به نام دیتاسنتر نگهداری می کنند. در دیتاسنترها تمام تمهیدات مثل برق اضطراری، مقابله با زلزله، آتش سوزی و … در نظر گرفته شده است. یک تیم کاربلد هم برای رفع مشکلات احتمالی نرم افزاری گوش به زنگ هستند، اما کامپیوتر شخصی شما با هر مشکل کوچکی از دسترس خارج شده و مخاطبان سایت تان از دست خواهند رفت.

 

 

در زمینه ایجاد وب سایت، علاوه بر این که Host یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم، سیستم مدیریت محتوا و همچنین دامنه نیز یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که باید در رابطه با تولید سایت به آن پرداخته شود. تا زمانی که شما یک Host برای ذخیره سازی اطلاعات خود نداشته باشید، نمی توانید سایتی را راه اندازی کنید.

 

لوکال هاست چیست؟

لوکال هاست همان کامپیوتر شماست که به عنوان سرور می تواند استفاده شود. وقتی شما یک آدرس IP را داخل کامپیوتر تان صدا می زنید، در حال وصل شدن به یک کامپیوتر دیگر در شبکه اینترنت هستید. اما اگر آدرس 127.0.0.1 را صدا بزنید، انگار که به لوکال هاست (کامپیوتر خودتان) وصل شده اید.

 

طراحان حرفه ای وب سایت ها برای راه اندازی و طراحی سایت خود نیاز دارند که کدهای خود را بر روی آن اجرا کنند. به همین خاطر برای راه اندازی کد هایی مانند HTML ،CSS و JavaScript از طریق مرورگر کامپیوتر و برای اجرای کد های php و انواع زبان های مختلف سمت سرور از یکی وب سرور استفاده می کنند. تا بتوانند کل پروژه خود را بر روی آن اجرا کنند. برای اجرای زبان های سمت سرور اولین و بهترین راهی که به ذهن می رسد این است که از سرور آنلاین یا هاست برای اجرای پروژه استفاده شود. ولی همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل ما از یک فضای میزبانی محلی یا لوکال هاست به جای Host استفاده می کنیم.

 

چرا از لوکال هاست استفاده کنیم؟

برای بررسی کردن کدهای php خود نیاز داریم که به اینترنت و یک سرور دسترسی داشته باشیم، پس برای تهیه یک سرویس استاندارد باید هزینه پرداخت کنیم. معمولا برای اجرا و بررسی کردن پروژه هایی که در مرحله آزمایشی می باشند به صرفه نیست که هزینه پرداخت کرد. همچنین به‌ غیر از بحث هزینه ممکن است بعضی اوقات هم نتوانیم به اینترنت و سرور دسترسی داشته باشیم.

 

نکته دیگر این می باشد که هر وقت بخواهیم هر تغییر و ویرایشی روی فایل های خود در کامپیوتر بدهیم، باید روی هاست اصلی نیز این تغییرات را اعمال کنیم که انجام این تغییرات بسیار وقت گیر می باشد. پس بهتر است ابتدا ویرایش ها و آزمون و خطا های خود را روی یک وب سرور مجازی تست کنیم و بعد از نهایی شدن کار، آن را روی هاست آپلود کنیم.

 

از دیگر نکاتی که می توان به آن اشاره کرد این‌ است که ممکن است کد های ما دارای اشکالات احتمالی و امنیتی نیز باشد و با قرار گرفتن بر روی اینترنت صدمات جدی به آن اعمال شود. پس بهتر است برای حفظ امنیت اطلاعات، آن ها را ابتدا در کامپیوتر شخصی خود تست کرده و بعد از نهایی شدن و رفع اشکالات و باگ ها، آن ها را روی هاست قرار دهیم.

 

مزایای استفاده از لوکال هاست

  • آفلاین و بدون نیاز به اینترنت
  • سرعت بالا
  • رایگان
  • حفظ امنیت اطلاعات
  • امکان انجام تغییرات آسان و ویرایش سریع

 

لوکال هاست چیست

 

انواع نرم افزار های لوکال هاست

 

Xampp یکی از محبوب ترین نرم افزار های لوکال هاست بوده و بسیاری از برنامه نویسان و کاربران پروژه های خود را ابتدا در این نرم افزار اجرا می کنند. Xampp امکان نصب و راه اندازی روی کلیه سیستم عامل ها را داشته و ویژگی هایی نظیر پشتیبانی از FTP ،Perl ،PhpMyAdmin را دارد که این موارد باعث محبوبیت ایران نرم افزار در وب شده است. XAMPP مخفف کلمات ،Perl ،Apache ،Mysql ،PHP است و در X هر نوع سیستم عامل های رایج دنیا مانند لینوکس، ویندز و مک اجرا می شود.

 

زمپ پشتيباني بسیار عالی جهت بانک اطلاعاتی ارائه کرده و می توانيد جدول و رکورد را دقیقا مانند دیتابیس موجود در هاست ایجاد یا حذف نمایید. یکی از ویژگی های بسیار عالی Xampp انتقال مستقیم سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا به هاست است. به این صورت که پس از نصب و آماده سازی سیستم های مدیریت محتوا در لوکال هاست، می توانیم با روش هایی که قرار داده است، آنها را مستقیما به هاست منتقل کنیم.

 

Wamp: این نرم افزار تنها برای نسخه ویندوز است و کارکرد آن همانند Xampp است. WAMP مخفف عبارات Windows, Apache, MySQL, PHP می باشد.

Lamp: از این نرم افزار در سیستم عامل لینوکس استفاده می شود و فضایی متن باز دارد که می توان تغییراتی در آن بر روی لینوکس ایجاد کرد. کلمه LAMP مخفف عبارت Linux, Apache, MySQL, PHP است.

Mamp: اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید، این نرم افزار برای شما مناسب است. کلمه MAMP مخفف سیستم‌عامل mac، سرور وب php، MySQL، Apache است.

 

منظور از انواع هاست چیست؟

هنگام خرید هاست با انواع متفاوت آن روبرو می شوید، چرا که شرکت های هاستینگ، هاست های متفاوتی را برای نیاز های مختلف ارائه می کنند. مثلا اگر شما فقط یک وبلاگ نویس ساده باشید، هاست متفاوتی از یک وب سایت تجاری بزرگ نیاز دارید.

 

هاست های اشتراکی – ارزان و مناسب برای مبتدیان

هاست اشتراکی بسیار ارزان است اما از نظر کیفیت اصلا خوب نیست.

نکته: تمام سرویس های پرشین میزبان به صورت اختصاصی بوده و هیچ گونه سرویس اشتراکی نداریم.

 

در سرویس های اشتراکی، شرکت هاستینگ یک سرور با منابع محدود را بین کاربران وب سایت های مختلف به اشتراک می گذارد. منظور از کاربران زیاد می تواند تا 1000 کاربر نیز باشد. یک سرور نیز ممکن هست تا سقف 3000 وبسایت را میزبانی کند. مشکل سرویس های اشتراکی در اینجاست که منابع سرور را به اشتراک می گذارند. اگر یک وبسایت به خاطر بازدید کننده زیاد تقریبا 75 درصد از منابع سرور را مصرف کند، برای 2999 سایت دیگر تنها 25 درصد منابع برای استفاده باقی می ماند.

 

کاملا واضح است که این مسئله موجب اختلال در بارگذاری سایت ها شده و یا در نهایت به کندی در مرورگر کاربران دانلود می شوند. به عبارت دیگر اگر همسایگان شما در سرور اشتراکی منابع زیادی را مصرف کنند، سرعت سایت شما نیز کند خواهد شد. در این مواقع می توانید از پشتیبان شرکت هاستینگ بخواهید که سایت شما را در سروری قرار دهد که همسایه های با بازدید کمتری دارد.

 

مزایای هاست اشتراکی:

  • قیمت پایین و ارزان

معایب هاست اشتراکی:

  • افت سرعت در برخی مواقع
  • امنیت پایین

 

البته بسیاری از شرکت ها این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهند. آنها سایت های پر مصرف را شناسایی کرده و به صورت خودکار در سرور های خلوت تر قرار می دهند. حتی ممکن است آنها به غیر فعال کردن موقتی سایت پرمصرف دست بزنند. هاست های اشتراکی برای وبسایت های در حال طراحی و توسعه، سایت های تست و سایت هایی که نیازی به آنلاین بودن 24 ساعته ندارند بسیار به درد بخور است. ممکن است شما دارای سایتی باشید که صرفا به نوشتن خاطرات روزانه خود می کنید و کاربر زیادی هم ندارید. بنابراین چند بار قطعی در یک ماه خیلی ضرری به شما نمی زند.

 

هاست های اشتراکی به خاطر قیمت پایینشان برای کسانی که مشکل مالی دارند گزینه بسیار خوبیست. همچنین این هاست ها در کشورهای درحال توسعه که بحث مالی نگهداری از سایت برای صاحبانشان مهم است، بسیار کاربردیست. این گونه هاست ها در این کشورها به کسب و کارها اجازه می دهند تا با هزینه بسیار کمی در اینترنت حضور داشته باشند. بنابراین هاست های اشتراکی کمک زیادی به برابری بین انسان ها برای فعالیت اینترنتی در نقاط مختلف جهان می کند.

 

هاست ویندوزی

 

کاربران باید دقت داشته باشند در صورتی که در هاست اشتراکی یک سایت پربازدید وجود داشته باشد، این امر باعث می شود ترافیک قابل توجهی از هاست اشغال شود و سایرین با افت سرعت روبرو شوند. همچنین در صورتی که یکی از سایت‌های موجود در هاست امنیت پایین داشته باشد و در معرض خطر قرار بگیرد، ممکن است سایر سایت‌ها نیز با این خطر روبرو باشند.

 

هاست مجازی یا سرور مجازی – VPS

این نوع هاست احتمالا محبوب ترین نوع آن در بین کاربرانیست که قصد ارتقا هاست خود را دارند است. یک VPS همچنان یک محیط اشتراکیست، اما نوع به اشتراک گذاشتن آن متفاوت است. منابع یک سرور VPS معمولا به 10 الی 20 قسمت تقسیم شده و در آنها معمولا از تکنولوژی Hypervisor برای تقسیم صحیح این منابع استفاده می گردد.

 

یک سرور VPS به اندازه کاربران خود تقسیم می شود. به عنوان مثال اگر یک VPS دارای 10 کاربر، 10 گیگ رم و 200 گیگ هارد دیسک باشد، هر کاربر به صورت اختصاصی دارای 1 گیگ رم و 20 گیگ هارد خواهد بود. اگر یک وبسایت از حد مجاز رم خود عبور کند به سایر سایت ها لطمه ای وارد نخواهد شد و صرفا همان سایت دچار اختلال در بارگذاری می گردد. تکنولوژی Hypervisor مسئول مدیریت ماشین های مجازیست که منابع بین آنها تقسیم شده است. در موارد بسیار نادری ممکن است، هجوم کاربران به چندین سایت از یک VPS، مدیریت کلی منابع را دچار مشکل کند.

 

مزیت ها و معایب هاست مجازی:

  • انعطاف پذیری
  • مدیریت متمرکز
  • هزینه بالا برای پردازش
  • دسترسی مشکل
  • وجود امکانات بالا

 

دیگر مزیت سرور های VPS اینست که آنها دارای تنظیمات زیادی هستند و این مسئله موجب انعطاف پذیری بیشتر آنها می گردد. در سرویس های اشتراکی این قابلیت وجود ندارد. چرا که در آنها با اعمال تغییر در یکی از هاست ها، تغییرات بر روی دیگر هاست های همسایه نیز اعمال خواهد شد.

 

سرورهای VPS همچنین دارای مقیاس مشخصی برای منابعشان هستند. میزان دقیق منابع در دسترس هاست در هر ثانیه مشخص است و در صورتی که در آینده با افزایش ترافیک کسب و کار خود مواجه شوید، میتوانید به سادگی به افزایش منابع خود بپردازید. هاست VPS مطمئنا گرانتر از هاست های اشتراکیست اما ارزان ترین آن از گرانترین هاست اشتراکی بهتر است.

 

هاست اختصاصی (Dedicated) – مناسب برای سایت هایی با بازدید بیش از 100 هزار در ماه

هاست اختصاصی هیچکدام از اثرات منفی Host همسایه را ندارد، چرا که وب سایت شما به صورت منحصر به فرد بر روی یک سرور میزبانی می شود. این نوع هاست دارای امتیازات زیادیست اما مشکلات خاص خود را دارد.

 

از آنجا که کل سرور متعلق به شماست، شرکت ها به شما اجازه می دهند که به صورت کامل آن را سفارشی کنید. شما می توانید از بین انواع سیتم عامل ها یکی را برگزینید و یا مقدار حافظه و نوع پردازشگر سرور را انتخاب کنید. این گزینه ها دست شما را برای فعالیت خاصی که دارید بسیار باز می کند.

 

مشکلات هاست اختصاصی از آنجا شروع می شود که شما نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کامپیوتر ها و تکنولوژی های سرور دارید. اما با این حال شرکت ها، هاست های اختصاصی خود را معمولا همراه با نرم افزار مدیریتی ارائه می دهند تا نحوه کار با آن آسانتر شود.

 

در پکیج های بدون نرم افزار مدیریتی شما می بایست از صفر شروع به نصب سیستم عامل کرده و تمام ابزار های لازم برای راه اندازی وب سرور را تنظیم کنید. این مسئله شاید یک نقطه ضعف در این نوع هاست ها نباشد، اما نیاز است که در هنگام خرید این نوع سرور ها با آن آشنا باشید. برای راه اندازی این نوع هاست ها از صفر نیاز به دانش بسیار زیادی است. با انعطاف زیادی که این هاست های اختصاصی دارند، می توانید اپلیکیشن های متنوع تری را در سرور نصب کنید و به افزایش سرعت و امنیت وب سایت بپردازید.

 

یکی از مشکلاتی که در سرور های اختصاصی ممکن است با آن مواجه شوید، مسائل سخت افزاریست. در هاست های VPS در صورت پر شدن رم، سیستم به صورت اتوماتیک اما موقت حافظه دیگری را وارد ماجرا می کند تا وبسایت از مشکل بار زیاد عبور کند. اما در سرور های اختصاصی احتمالا شما زمان بیشتری را برای رفع این مشکل نیاز دارید مخصوصا اگر کنترل و مانیتور سرور به صورت دستی بر عهده شما باشد.

 

هاست اختصاصی

 

هاست های ابری – Cloud Web Hosting

هاست ابری در حالت کلی مشابه هاست VPS است. بعضی از شرکت ها دیگر سرویس های VPS خود را با این نام نمی فروشند و با عناوین دیگری مانند سرویس های ابری یا سرویس های VPS ابری به فروش می رسانند.

 

مهم ترین عیب این نوع هاست ها در پراکنده بودن اطلاعات و داده های شما در سرور های مختلف است که ممکن است نیاز به تنظیمات و فرایند های مختلفی داشته باشد. همچنین برای پشتیبان گیری از اطلاعات خود در این هاست ها نیز با مشکلات زیادی روبرو هستید.

 

مزایا و معایب هاست ابری:

  • انعطاف پذیری
  • دسترسی به منابع به صورت خصوصی
  • پایداری و امنیت
  • کاهش امنیت داده ها
  • مشکلات موجود برای تهیه نسخه پشتیبان

 

در هاست های ابری منابع چندین سرور با یکدیگر در یک شبکه مورد استفاده و خدمات رسانی قرار می گیرند. این مسئله موجب پایداری و امنیت بیشتر شبکه می گردد. یک VPS سنتی دارای محدودیت مشخصی است که این مقدار، ماکسیمم توان سخت افزاری آن می باشد. اما در سیستم های ابری این محدودیت می تواند همیشه در حال افزایش باشد.

 

سیستم های ابری مقاوت بسیار بیشتری نسبت به حملات DDoS دارند. حملات DDoS مشکل امنیتی ایجاد نمی کنند و تنها هدف آنها از کار انداختن یک سرور با فرستادن بسته های ترافیکی زیادی به سمت آن است. در حال حاضر بهترین راه برای مقابله با حملات DDoS بلاک کردن درخواست های زیاد از یک منبع و پخش آن در یک شبکه بزرگتر است.

 

هاست رایگان – Free Web Hosting

شرکت های هاستینگ این سرویس را معمولا با هدف جذب مشتری و تست خدمات ارائه می دهند. قضیه اینجاست که نگهداری سرور در دیتاسنتر، پشتیبانی هاست و خود شرکت هاستینگ کلی هزینه دارند. حالا به نظرتان منطقی است که هاست به صورت رایگان تقدیم مشتری شود؟ قطعا نه! هاست رایگان وجود دارد.

 

محدودیت نام دامنه، پهنای باند، فضای دیسک، امنیت و… از معایب میزبانی رایگان هستند. مثلا اگر سایت تان را با نام persianmizban.com به هاست متصل کنید، ممکن است به صورت persianmizban.host.com به شما تحمیل شود. که خب جنبه خوبی برای اعتبار برندتان ندارد. در کل هاست رایگان فقط برای تست روی پروژه های کوچک و آزمایشی توصیه می شود.

 

هاست وردپرس یا هاست مدیریت شده

یکی دیگر از انواع هاست های معروف و پرطرفدار هاست وردپرس است. کسانی که از مدیریت محتوای وردپرس برای سایت خود استفاده می نمایند برای انتخاب هاست می توانند از این نوع هاست کمک بگیرند.

 

این نوع هاست ها از نظر حجم و ترافیک برای سایت های وردپرسی بهینه سازی شده و از نظر امنیتی نیز برای چنین سایت های مناسب هستند. البته هزینه این نوع هاست ها از هاست های اشتراکی بالاتر است اما با این حال حتی برای شروع کار نیز می توان از این هاست به خوبی بهره برد.

 

هاست های وردپرس برای سیستم های مدیریت محتوای ورد پرس هستند. در این نوع Host معمولا هر ابزاری که بتواند روی بهبود سایت تاثیر داشته باشد روی سرور راه اندازی می شود. این نوع میزبان به دلیل سادگی کار طرفداران زیادی دارد.

 

نمایندگی میزبانی وب – Reseller Web Hosting

این روش میزان مشخصی از هارد دیسک و پهنای باند سرور میزبان وبی که وب سایت شما روی آن قرار دارد از طرف شخصی به شما تخصیص داده می شود. در حقیقت شما می توانید خود منابع تخصیص داده شده را به صورت خورد به طور رایگان یا در قبال دریافت هزینه به شخص سومی واگذار کنید.

 

در حال حاضر بیشتر هاستینگ های ایرانی که هاست و خدمات میزبانی ارائه می دهند ریسلر هستند و فقط نمایندگی فروش هاست شرکت های خارجی رو دارند و خود سرور داخلی ندارند. فقط تعداد محدود و انگشت شماری هستند که همانند پرشین میزبان، خود به صورت مستقل سخت افزار تهیه و خدمات میزبانی داخلی ارائه می دهند.

 

ریسلر چیست

 

فضای میزبانی سرور – Collocation Web Hosting

میزبانی در محل شرکت تقریبا شبیه به میزبانی اختصاصی است، با این تفاوت مشتری مالک سرور می شود. راه اندازی این سرور به صورت فیزیکی در محل کاربر و در قفسه (Rack) آنها صورت می گیرد. این سرویس ممکن است از بقیه روش ها گران تر باشد اما به دلیل در اختیار بودن سخت افزار ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.

 

میزبانی خوشه ای – Cluster Web Hosting

این روش شباهت زیادی با روش ابری دارد. به این منظور که به دلیل استفاده از سرور های به اصطلاح خوشه ای از کار افتادگی وب سایت هیچگاه رخ نمیدهد چون در زمان از کارافتادگی یکی از سرورها سرور دیگر به کار افتاده و ترافیک به سمت آن سرور روانه می شود. این روش از سرویس هاست، امکاناتی مانند کنترل امنیت، توازن بار و منابع داده ای حیاتی سایت با بهره وری و افزونگی بالاتری را در اختیار مشتری قرار می دهد.

 

خرید هاست ارزان

 

برای انتخاب هاست باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

هر کس بسته به شرایط و مواردی که نیاز دارد بایستی نسبت به انتخاب هاست اقدام نماید. با رعایت این نکات می توانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. البته نکات مربوط به انتخاب هاست به دو گروه نکات عمومی و خصوصی تقسیم می شوند. در این بخش ابتدا نکات عمومی آن را مرور کرده و سپس به بررسی نکات خصوصی هاست می پردازیم.

حتما بخوانید:  IPv6 چیست؟ - Internet Protocol Version 6

 

نکات عمومی مربوط به انتخاب هاست:

 

  • اولین گزینه اعتبار و کیفیت خدمات شرکت مورد نظر است.

اولین نکته مهم در انتخاب هاست، خرید آن از یک شرکت معتبر است که خدمات خود را به صورت 24 ساعته به کاربران ارائه می نماید. هرگز و هرگز به دلیل قیمت های چند درصد پایین تر سراغ شرکت های بی نام و نشان نروید.

 

حتماً از قبل نسبت به این موضوع بررسی کاملی انجام داده و سپس هاست مورد نظر را تهیه نمایید. حتی بهترین هاست ها در شرکت هایی که پشتیبانی خوبی نداشته باشند نمی توانند انتخاب ایده عالی برای کاربران باشند.

 

  • زمان بالا ماندن هاست یا Up Time

آپ تایم یک اصطلاح در میان ‌هاست های مختلف است. این اصطلاح به مدت زمانی اطلاق می شود که یک هاست قابل دسترس می باشد. این پارامتر که به صورت درصد تعیین می شود، در حال حاضر عددی بالایی 99 درصد و حتی نزدیک به 99.99 درصد می باشد. عدد های پایین تر از این درصدها هرگز قابل قبول نخواهند بود.

 

  • سرعت و کیفیت هاست

یکی دیگر از پارامتر های مهم در انتخاب هاست مناسب بررسی کیفیت و سرعت آن است. این مهم تا حد زیادی به شرکت ارائه دهنده این خدمات بر می گردد. از این رو برای اطلاع از این ویژگی نیز باید شرکت مورد نظر را بررسی نمایید.

 

  • قابلیت ارتقاء

این ویژگی اهمیت بسیار زیادی دارد. هاست هایی که قابلیت ارتقاء نداشته باشند عملا یک هزینه روی دست شما باقی خواهند گذاشت. اگر برای خرید هاست اشتراکی اقدام می نمایید حتما باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید. وگرنه ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید که چیزی جز پشیمانی برای شما به دنبال ندارند. از این رو قبل از خرید و انتخاب هاست مورد نظر حتما به این گزینه دقت کافی داشته باشید.

 

  • پشتیبانی از چند دامین

برای نمایش اطلاعات مان در اینترنت، نیاز به فضایی داریم که تمام فایل ها و اطلاعات را روی آن جای دهیم، به این فضا هاست گفته می شود. به آدرسی که کاربران می توانند با آن به سایت ما دسترسی پیدا کنند، دامنه یا دامین می گویند.

 

برخی از شرکت ها بر روی هاست های خود خدماتی ارائه می دهند که با استفاده از آن ها کاربران می توانند در آینده دامین های دیگری را نیز روی این هاست پیاده سازی کنند. این مهم برای کسانی مناسب است که مدیریت سایت های مختلفی را به عهده دارند و یا در آینده می خواهند برای کسب و کار خود دامین های دیگری را نیز راه اندازی کنند. برای این منظور می توانید قبل از انتخاب بهترین هاست مورد نظر خود از شرکت ارائه دهنده خدمات درباره این قابلیت پرس و جو نمایید.

 

خرید هاست اختصاصی

 

نکات خصوصی مربوط به انتخاب هاست:

 

  • برای شروع از هاست اشتراکی استفاده کنید

اگر در فکر راه اندازی یک سایت اینترنتی هستید، بهتر است از هاست های اشتراکی برای این منظور استفاده کنید تا هزینه های خود را برای شروع کار بهینه سازی نمایید. حتی برای سایت های فروشگاهی کوچک و کسب و کارهای خرد استفاده از هاست اشتراکی می تواند بهترین گزینه باشد. در چنین مواردی این هاست ها عملکرد خوبی خواهند داشت.

 

  • اگر کسب و کارتان کمی بزرگ شده از هاست مجازی کمک بگیرید

البته برای شروع کار هم اگر تصور می کنید که نیاز به داده های زیادی برای سایت خود دارید، از هاست مجازی استفاده کنید. این هاست نسبت به هاست اشتراکی فضای بیشتری در اختیار شما قرار می دهد و البته هزینه آن نیز بالاتر است.

 

  • در صورت داشتن کسب و کارهای بزرگ در انتخاب هاست اختصاصی هیچ شکی نداشته باشید

برای کسانی که دارای کسب و کارهای بزرگی هستند و یا نوع کسب و کار آن ها نیاز به فضای زیادی دارد، استفاده از هاست های اختصاصی کاملا ضروری است. جدای از امنیت، سرعت و حجم مورد نیاز برای چنین سایت هایی را تنها می توانید در هاست های اختصاصی در اختیار داشته باشید.

 

برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد.

 

همچنین حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعا کاهش خواهد داد. از طرف دیگر این نکته که سرور های میزبان شما در چه مرکز داده ای و در کدام کشور واقع شده و فراهم شدن شرایط امکانات این مرکز داده از نظر پهنای باند، امکانات امنیتی، استحکام بنای فیزیکی، پیش بینی شرایط بحرانی مانند قطعی برق، آتش سوزی، زلزله و… تا چه میزان است از شاخص های مهمی برای تصمیم گیری جهت انتخاب یک سرویس دهنده خدمات میزبانی وب است.

 

ویژگی های یک هاست خوب چیست؟

در سرویس هایی که شرکت های میزبانی وب ارائه می دهند آیتم های مختلفی وجود دارد. در این بخش با ویژگی ها و مشخصات یک هاست خوب آشنا می شویم. تا بتوانید خودتان درست و غلط را یاد بگیرید و بهترین هاست را با توجه به نیازتان تهیه کنید.

 

حجم هاست – Disk Space

فضای هاست همان حجمی است که در اختیار شما قرار می گیرد تا اطلاعات سایت خود را روی آن قرار دهید. این مفهوم درست مثل کارت حافظه موبایل یا هارد دیسک کامپیوتر است. طبیعتا هرچه فضای هاست بیشتر باشد، می توان اطلاعات بیشتری روی آن قرار داد. شرکت های هاستینگ فضاهای متنوعی را در اختیار شما می گذارند.

 

سایت های کوچک یا وبلاگ های شخصی به فضای هاست کمی نیاز دارند. چون ماهیت این سایت ها فقط متن و تعدادی عکس کوچک است. اما اگر سایت شما شامل انواع محصولات، عکس ها، محتوای ویدیویی و … است به حجم بالایی نیاز دارید.

 

بعد از نوع کاربری، به پارامتر هایی مثل استاتیک یا داینامیک بودن سایت، دیتابیس ها، قالب، سیستم مدیریت محتوا و … هم توجه کنید. توصیه می کنیم برای تخمین دقیق تر فضای موردنیاز هاست، نظر طراح سایت خود را بپرسید.

 

پهنای باند – Bandwidth

هنگام خرید هاست حتما با عبارت پهنای باند روبرو می شوید. احتمالا شما هم تجربه کرده اید که در مواقع شلوغی سایتی برایتان باز نشود. گرفتن کارنامه کنکور در لحظه اعلام نتایج را یادتان هست؟ یا ثبت نام پیش فروش ایران خودرو. برای اینکه تعداد زیادی از کاربران بتوانند همزمان یک سایت را ببینند به پهنای باند بالا نیاز است. پهنای باند درست مثل یک اتوبان است. هر چقدر این اتوبان عریض تر باشد خودرو های بیشتری از آن حرکت می کنند و کسی پشت ترافیک نمی ماند.

 

همچنین برای آشنایی بیشتر با پهنای باند مطلب پهنای باند چیست را از اینجا بخوانید

 

برای تخمین پهنای باند، باید حجم اطلاعات سایت و میزان بازدید را در نظر بگیرید. البته نوع کاربری سایت هم مهم است. مثلا سایت های دانلود فیلم و آهنگ به پهنای باند بالایی نیاز دارند. در سایت های معمولی، می توانید حجم هر صفحه را حساب کنید و آن را در میانگین بازدید روزانه ضرب کنید. مثلا اگر هر صفحه سایت 500 کیلوبایت باشد و روزانه 200 بازدید کننده دارید، عدد 100000 کیلوبایت یا 100 مگابایت به دست می آید.

 

با ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید هر کاربر میانگین به چند صفحه از سایتتان سر میزند.

 

PersianMizban Blog What is Host Towelve

 

بالا بودن آپ تایم

ما در مورد اینترنت پر سرعت و 24 ساعته که Host و سرور به آن متصل است برای شما توضیح دادیم. اگر اینترنت به هر دلیلی قطع شود، سایت شما برای مدتی در اختیار کاربران نخواهد بود تا زمانی که اینترنت وصل شود. اگر در طول مدت زمانی که سایت خود را راه اندازی کرده اید، میزان قطع شدن آن بالا باشد، می گوییم آپتیم آن پایین بوده، پس توجه کنید که هاستی خریداری کنید که دارای آپتیم بالایی باشد.

 

ارتباط داشتن بهترین هاست با سئو سایت

انتخاب بهترین هاست برای داشتن سئو عالی برای سایت کاملا ضروری و لازم است. در نگاه اول شاید به نظر برسد که انتخاب بهترین هاست روی سئو تاثیر زیادی ندارد اما این انتخاب در مرحله‌ اول روی سرعت سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. همین امر می تواند تاثیر بسزایی روی سئو سایت داشته باشد. سرعت سایت عاملی است که می تواند روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر اصلی را داشته باشد. وقتی زمان لود شدن سایت شما در اینترنت افزایش یابد، کاربران تمایلی برای حضور در سایت شما نخواهند داشت.

 

البته وقتی صحبت از سرعت سایت می کنیم منظور ما در حد چند صدم ثانیه است. همین چند صدم ثانیه ها است که می تواند تاثیر قابل توجهی روی سایت شما داشته باشد. اهمیت اصلی این گزینه را سایت هایی تجربه می کنند که در یک رقابت سخت برای رسیدن به لینک اول در گوگل تلاش می نمایند. همین چند ثانیه ها است که می تواند آن ها را از رقیبان جلو بیندازد و یا آن ها را در رتبه های پایین تر نگه دارد.

 

بسیاری از کاربران بر این باورند که سئو سایت تنها به محتوا و استفاده از خدمات رپورتاژ وابسته است. اما این موضوع تنها برای سایت هایی است که در حال حاضر در ابتدای کار خود هستند و برای سایت هایی که برای حضور در رتبه های بالاتر تلاش می نمایند استفاده از تک تک نکات برای رسیدن به رتبه های بالاتر الزامی است.

 

عدم توجه به این نکات می‌تواند باعث شود تا سایت شما حتی با داشتن سئو مناسب در محتوا و سایر نکات، در رقابت اول شدن عقب بماند. جالب است که در این مواقع مدیران سایت ها تمام تلاش خود را با استفاده از تولید محتوا و سایر ابزار های سئو صرف هزینه های بالاتر برای بک لینک و رپورتاژ می کنند، اما از این نکته ساده غافل می شوند. تمام این هزینه ها بدون انتخاب بهترین هاست می تواند با شکست مواجه شده و نتیجه مطلوب را برای شما در بر نداشته باشد.

 

کنترل پنل چیست؟

یک کنترل پنل هاست در واقع یک رابط گرافیکی برای شما فراهم می کند که می توانید به کمک آن، وب سایت خود را مدیریت کنید و اساسا یک ابزار مدیریت هاست است. با کمک یک کنترل پنل هاست قادر به انجام اموری مانند مدیریت فایل ها، اپلیکیشن ها، ایمیل و موارد دیگر در سایت خود خواهید بود. تمامی کنترل پنل های هاست دارای یک پنل وب برای کمک به مشتریان خود به منظور مدیریت موثر وب سایت خودشان هستند.

 

بدون رابط گرافیکی، باید خودتان وارد سرور شوید و تمام فایل های سایت خود را به روش های قدیمی مدیریت کنید. البته بعضی از کاربران روش قدیمی را ترجیح می دهند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این روش مستلزم دانش و تجربه بسیار بالا در زمینه توسعه وب است. فقط یک اشتباه در محل قرارگیری یک فایل، ممکن است وب سایت شما را با ریسک از کار افتادن مواجه کند.

 

هاست لینوکس و هاست ویندوز چیست؟

اگر سیستم عامل استفاده شده بروی هاست، لینوکس باشد به آن هاست لینوکس می گویند که البته می تواند یکی از توزیع­‌های لینوکس همانند Centos، Ubuntu، CloudLinux و … باشد. و اگر سیستم عامل استفاده شده بروی هاست، ویندوز باشد به آن هاست ویندوز می گویند هاست ویندوز نیز از سیستم عامل شرکت مایکروسافت به نام Windows Server استفاده می کند که معمولا با سال انتشار آن نسخه، همانند 2016 یا 2012 شناخته می شود.

 

تفاوت هاست لینوکسی و ویندوزی

در بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز آنچه که با توجه به نام این دو نوع هاست قابل برداشت است، سیستم عامل استفاده شده در سرور آن هاست. هرکدام از این سیستم عامل‌ ها امکانات و بستر خاص خود را برای یک سرور میزبان فراهم می کنند و که با توجه به شرایط و نیاز کاربر ها مزایا و معایب مشخصی دارند. این شرایط را می ­توان در بخش ­های زیر بررسی کرد:

  • وب سرور
  • دیتابیس سرور
  • میل سرور
  • کنترل پنل هاست
  • امنیت
  • سرعت
  • قیمت

 

خرید هاست ویندوزی

 

ریزنگاه – وب سرور چیست؟

در فرق هاست لینوکس و ویندوز باید بدانید که آنچه شما به عنوان یک وب سایت می شناسید و با اجرای نام دامنه در مرورگر خود مشاهده می کنید، حاصل یک مجموعه فرایند است که توسط وب سرور بر فایل ­های وب سایت انجام می شود، تا نتیجه ای را حاصل کند که در مرورگر قابل مشاهده باشد. وب سرور را به نوعی می توان یک بستر نرم افزاری در نظر گرفت که این وظیفه را بر عهده دارد. پس ‌می توان نتیجه گرفت که با توجه به نقش وب سرور، یک انتخاب صحیح چقدر می تواند در صحت عملکرد وب سایت تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

 

مهمترین مسئله در انتخاب وب سرور، زبان برنامه نویسی است که وب سایت با آن طراحی شده است. اگر وب سایت با زبان­ های ASP و یا ASP.net طراحی شده باشد تنها در یک سرور ویندوزی قابل راه اندازی خواهد بود. اما در صورتی­ که از زبان هایی همانند PHP،Python، Perl و… استفاده شده باشد، برخلاف باور عام، هم در سرور ویندوزی و هم لینوکسی قابل بارگذاری خواهد. این مورد کاملا بستگی به پیکربندی سرور توسط شرکت میزبان دارد. به صورت پیش فرض، پیکربندی سرور های لینوکسی برای پشتیبانی از این زبان­ ها مناسب­ تر بوده و بازدهی بهتری ارائه می دهند.

 

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که وب سایت­ های نوشته شده با PHP به علت تعامل بهتری که با وب سرور های لینوکسی دارند، بازدهی مناسب­‌تری در یک سرور لینوکسی خواهند داشت. به عنوان نمونه، هاست های وردپرسی، در سرور های لینوکسی ارائه شده و همچنین نسبت به پلان­ های لینوکسی رایج، برای استفاده از WordPress نیز بهینه سازی شده و ابزار های مفیدی برای مدیریت راحت تر و بهتر وب سایت در اختیار شما قرار می دهد. با خرید هاست وردپرس می توانید از این خدمات بهره ببرید.

 

از معروف ترین وب سرورهای لینوکسی می توان به Apache،NginX و LiteSpeed اشاره کرد که هر شرکت هاست بسته به نوع نیاز و پیکربندی سرور های خود، پلان هایی ارائه می دهد که از این وب سرور ها استفاده می کنند.

 

ریزنگاه – دیتابیس سرور چیست؟

یک وب سایت در کنار فایل های خود، بسته به نحوه طراحی، از دیتابیس نیز استفاده می کند. دو دیتابیس MicroSoft SQL Server و MySQL در این بین از سایر رقیبان خود معروف تر هستند. دیتابیس MSSQL تنها در سرور ویندوزی قابل ارائه است. اما MySQL را می ­توان هم در ویندوزی و هم در لینوکسی راه اندزای کرد.

 

نکته: اخیراً شرکت مایکروسافت نسبت به ارائه نرم افزار SQL Server متناسب با سیستم عامل های لینوکسی نیز اقدام کرده است. اما هم چنان پایداری لازم را نسبت به سیستم عامل ویندوز ندارد.

 

MySQL همانند PHP پردازش بهتری در سرور های لینوکسی دارد. همچنین از آنجاکه اکثر سایت های مبتنی بر زبان برنامه نویسی PHP از MySQL به عنوان دیتابیس استفاده می کنند، ترجیح طراحان وب سایتی که از زبان PHP استفاده می کنند بر تهیه یک سرویس لینوکسی است.

 

ریزنگاه – میل سرور چیست؟

امکان استفاده از سرویس ایمیل تقریبا در تمامی پلان های ارائه شده توسط شرکت­ های هاستینگ وجود دارد. این سرویس، هم در سرور های ویندوزی و هم لینوکسی قابل ارائه است.

 

آنچه که نوع سرویس دهی ایمیل را در هاست لینوکس و ویندوز متمایز می کند، ماهیت اپلیکیشین­ هایی است که این وظیفه را بر عهده دارند. یک میل سرور مجموعه ای است از سرویس های مختلف. از این جمله می توان به SMTP ،IMAP ،POP3 و … اشاره کرد، که در یک سرور لینوکسی هر کدام از این سرویس ها توسط یک اپلیکیشن اجرا و مدیریت می شوند.

 

در ویندوز شرایط قدری متفاوت است. معمولا یک اپلیکیشن مشخص همه وظایف را بر عهده دارد. از میل سرور های معروف ویندوزی می توان به SmarterMail ،MailEnable و Kerio Connect اشاره کرد. با توجه به مجمتع بودن امکانات ایمیل در ویندوز، بعضا مدیریت این سرویس نسبت به لینوکس آسانتر و بهینه تر است. در عین حال امکانات ارائه شده در میل سرور های ویندوزی نسبت به شرایط مشابه در لینوکس بسیار بیشتر و متنوع تر است. به عنوان مثال در میل سرور های ویندوزی از نرم افزار بسیار قدرتمند SmarterMail استفاده می شود که مازاد بر راهکارهای رایج تمامی میل سرور ها، امکانات متنوع تری را نیز ارائه می دهد.

 

ریزنگاه – امنیت هاست های لینوکسی و ویندوزی

در مقایسه هاست لینوکسی و هاست ویندوزی، امنیت فاکتور مهمی است. شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بیشتر هاست­ های لینوکسی شده است، معروف بودن سیستم عامل لینوکس به داشتن امنیت بیشتر است. از دید فنی این ادعا هیچگاه رد و یا تایید نشده است و موافقان و مخالفان آن نیز دلایل خاص خود را ارائه می دهند. اما تمام متخصصین بر یک مورد توافق نظر دارند؛ نحوه پیکربندی یک هاست توسط مدیر سرور و انجام بررسی های دوره ای امنیتی و استفاده از نرم افزار ها و سخت افزار های مربوطه، بسیار مهم تر از ویندوزی و یا لینوکسی بودن آن هاست است. پس دقت کنید که پیش از تهیه یک هاست، از انجام موارد یاد شده توسط شرکت مربوطه اطمینان حاصل کنید.

 

ریزنگاه – سرعت هاست های لینوکسی و ویندوزی

سرعت یکی از پارامتر های مهم و اساسی در بحث مدیریت سایت ها و انتخاب هاست است. سرعت به سیستم عامل هاست ها مربوط نمی شود و فقط به سخت افزار سرور و ابزار های بهینه سازی سرعت بکار برده شده توسط هاست ها می توان در مورد سرعت آن ها قضاوت کرد. به طور کلی سرعت لینوکس با توجه به استفاده از تجهیزات گسترده ای که در باب بهینه سازی سرعت استفاده کرده است، در برخی از موارد سرعت بیشتری را نسبت به ویندوز ارائه داده است.

 

تفاوت قیمت هاست های ویندوزی و لینوکسی

لینوکس به دلیل استفاده از ابزار های بیشتر اغلب قیمت پایین تری را در مقایسه با ویندوز داراست. در هاست ویندوز، هزینه های مربوط به نگهداری و خدمات بالاتر است. دلیل اساسی و مهمی که باعث شده است هزینه ها و قیمت های لینوکس کاهش پیدا کند، رایگان بودن اکثر برنامه های کاربردی و به خصوص سیستم عامل ارائه شده است. این قیمت هاست، هنوز بدون در نظر گرفتن هزینه نرم‌افزار‌ هایی مانند Windows Exchange و SQL Server است.

 

چرا باید از کنترل پنل استفاده کرد؟

از آنجا که بیشتر وب سایت ها توسط مبتدیان و افراد فاقد تجربه کافی در برنامه نویسی راه اندازی می شوند، کنترل پنل ها به این کاربران امکان می دهد تا کار های پیچیده را تنها با یک کلیک انجام دهند. آیا قصد نصب وردپرس در سایت خود را دارید؟ می توانید از اپلیکیشن One-Click-Install که برای نصب وردپرس تنها با یک کلیک در کنترل پنل موجود است، استفاده کنید.

 

همچنین نه تنها برای وردپرس، بلکه می توانید این کار را برای سایر پلتفرم های وبلاگ نویسی نیز انجام دهید. می خواهید برای ایجاد یک سایت یک Subdomain جدید ایجاد کنید؟ از کنترل پنل هاست استفاده کنید. آیا می خواهید یک حساب ایمیل تحت نام دامنه خود ایجاد کنید؟ از Email App کنترل پنل استفاده کنید.

 

انواع کنترل پنل هاست:

  • کنترل پنل های ویندوزی
  • کنترل پنل های لینوکسی

 

پرکاربردترین کنترل پنل های ویندوزی

 

کنترل پنل Plesk چیست؟ – Plesk

نرم افزاری است که از محصولات شرکت swsoft می باشد. این شرکت بعد ها در سال 2007 نام خود را به Parallels تغییر داد. کاربرد بالای پلسک در بین کاربران وب سایت ها نشان داده است که پس از سی پنل می توان آنرا به عنوان یکی از پرکاربردترین کنترل پنل ها دانست. پلسک به دلیل انعطافی که در پیاده سازی بر روی سیستم عامل لینوکس و همچنین ویندوز دارد مورد توجه اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست قرار گرفته است و بر روی سرویس های میزبانی متفاوتی ارائه می شود.

 

کنترل پنل پلسک چیست

 

این کنترل پنل به مانند تمامی کنترل پنل های هاست به سادگی امکان افزودن دامنه، تعریف وب سایت، مدیریت DNS ها و تعریف ایمیل را برای کاربران خود فراهم کرده است و رابط کاربری بسیار ساده ای دارد. علاوه بر این، مجموعه ای از ابزار های امنیتی نیز برای افزایش امنیت وب سایت و محیط میزبانی در آن ارائه شده است. همچنین انواع مختلفی از ابزار های اتوماتیک نیز در آن ارائه شده که می توانید با آرامش خاطر بر روی وب سایت های خود تمرکز کنید و دغدغه مراقبت و نگهداری زیرساخت ها را نداشته باشید.

 

این پنل یک رابط کاربری بسیار ساده و همچنین قابلیت های متعدد متناسب با محیط های مختلف هاست را ارائه می دهد. به علاوه، امکان کلاسترینگ سرورها نیز در آن به راحتی میسر می باشد و امکان مدیریت دسترسی کاربران نیز فراهم است.

 

رابط گرافیکی آن نیز به نحوی طراحی شده است تا بار مدیریت سخت هاست را از دوش شما بر دارد. علاوه بر این، مجموعه ای از ابزار های امنیتی نیز برای افزایش امنیت وب سایت و محیط میزبانی شما در آن ارائه شده است. همچنین انواع مختلفی از ابزار های اتوماتیک نیز در آن ارائه شده که می توانید با آرامش خاطر بر روی وب سایت های خود تمرکز کنید و دغدغه مراقبت و نگهداری زیرساخت ها را نداشته باشید. اگر به دنبال گزینه های سفارشی سازی بیشتر هستید، می توانید از بسیاری از برنامه های جانبی در صفحه کنترل پنل خود استفاده کنید.

 

کنترل پنل هاستینگ کنترلر چیست؟ – Hosting Controller

کنترل پنل هاست کنترلر قابلیت پشتیبانی از چند زبان را دارد و همچنین مدیریت از DNS، ODB، DNS را داراست. علاوه بر این امکان آمار گیری و مدیریت ایمیل و پوشه ها، پشتیبانی برای ثبت دامنه، پوسته های قابل برنامه ریزی از دیگر امکانات این کنترل پنل است.

 

کنترل پنل اکستند چیست؟ – eXtend

کنترل پنل eXtend دارای امکانات بسیاری است که مهم ترین آنها در زیر لیست شده اند امکان Backup & Restore گرفتن از وب سایت خود امکان بلوک کردن IP Address دسترسی به سرور در امنیت بالا امکان دسترسی به کارت های پرداخت اینترنتی آنلاین در هاست لینوکس هم به معرفی چند کنترل پنل مهم و پرکاردبرد می پردازیم.

 

پرکاربردترین کنترل پنل های لینوکسی

 

انواع کنترل پنل های رایگان

  • ISPConfig
  • Webmin
  • VirtualMin
  • Usermin
  • Ajenti
  • VestaCP
  • CentOS Web Panel
  • Website Panel
  • SolidCP

 

کنترل پنل سی پنل چیست؟ – cPanel

محبوب ترین کنترل پنل برای هاست لینوکسی حال حاضر سی پنل است که دلایل این توجه زیاد کاربران به لینوکس نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. امکان ایجاد ایمیل اکانت ها و پسورد هر یک به سادگی، چک کردن ایمیل ها از طریق کنترل پنل تنها با یک کلیک و بدون نیاز به پسورد و یا وارد کردن لینک ورود به ایمیل در مرورگر، امکان تهیه بکاپ از بخش های متفاوت سایت، سازگاری با انواع وب سرور های لینوکسی، سرعات بالای بررسی درخواست ها و پاسخ به کاربران، رابط گرافیکی عالی با دسته بندی بخش های متفاوت سرویس هاست از طریق نوار ابزار متفاوت و بسیاری امکانات و ویژگی های دیگر که در این کنترل پنل فراهم شده است و همین امر دلیلی بر محبوبیت بالای آن است.

حتما بخوانید:  آموزش آپلود مستقیم فایل در هاست با PHP

 

در این پلتفرم برای کاربر نهایی از رابط کاربری cPanel و همچنین برای مدیریت سمت سرور از رابط کاربری WHM استفاده می شود. این محیط ها با هم کار می کنند تا یک پلتفرم مدیریت و میزبانی سایت همراه با ابزار های مفید مدیریت سرور را ارائه کنند. به روزرسانی های اخیر سبب بهبود قابل توجه سرعت و عملکرد cPanel شده است.

 

هاست سی پنل

 

برای نصب و راه اندازی این کنترل پنل بر روی سیستم عامل لینوکس منابع سخت افزاری مانند CPU و RAM بالایی نیاز نیست و با حداقل هزینه در جمع آوری سرور می توان این کنترل پنل را نصب و وب سایت های کاربران را مدیریت کرد و در کنار مدیریت سرور از طریق WHM، دسترسی End User را هم به کاربران ارائه کرد تا هر یک مدیریت سایت خود را بر عهده بگیرند.

 

ویژگی های کنترل پنل cPanel و WHM

  • ابزار پشرفته مدیریت و ویرایش DNS
  • تدابیر امنیتی پیشرفته، مانند دایرکتوری های محافظت شده با رمز عبور، محدودیت دسترسی آدرس های IP خاص و بسیاری موارد دیگر
  • مدیریت و نگهداری از اکانت های ایمیل، همراه با محافظت در برابر spam‌ ها
  • طیف گسترده ای از اپلیکیشن های جانبی برای توسعه عملکرد و قابلیت ها
  • مدیریت فایل و دسترسی به FTP
  • مدیریت و ایجاد پایگاه داده MySQL
  • ابزار رصد عملکرد وب سایت و سرور
  • ایجاد و مدیریت حساب های کاربری و شرایط قیمت گذاری
  • نظارت عمیق سرور
  • بک آپ گیری و انتقال خودکار
  • برندینگ بک اند با هدف ارائه یک تجربه cPanel سفارشی

 

cPanel و WHM امروزه یکی از محبوب ترین کنترل پنل های موجود و در دسترس به شمار می رود که با ارائه مجموعه متنوع و گسترده ای از قابلیت ها و ویژگی ها، یک وب پنل کاربر پسند با امکانات گسترده سفارشی سازی، جهت پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای میزبانی، طراحی شده است.

 

از مهم ترین مزایای سی پنل می توان یادگیری آسان، سهولت در استفاده، صرفه جویی در وقت و هزینه، نصب کننده خودکار نرم‌افزار، در دسترس بودن مطالب آموزشی، پشتیبانی آنلاین و … را نام برد. سرعت لود سریع کار با این کنترل پنل را برای شما اسان خواهد کرد.

 

امکان مشاهده پهنای باند و فضای دیسک قبل از به پایان رسیدن، یکی از مزایایی است که Cpanel در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این در صورت استفاده از سی پنل می توانید برای خود ساب دامنه، پارک دامنه و دامنه های افزوده ایجاد کنید. امکان مدیریت ایمیل ها، پاسخگویی خودکار ایمیل ها و غیره از جمله دیگر مزایایی است که با استفاده از این کنترل پنل از آن ها بهره مند شوید.

 

اساسی ترین مشکل سی پنل تحریم بودن ایرانیان از طرف شرکت است که برای استفاده از هاست سی پنل ایران کمی دردسر خواهد داشت. اما پرشین میزبان با استفاده از شبکه ترکیبی امکان استفاده راحت از هاست سی پنل را مهیا کرده است.

 

کنترل پنل دایرکت ادمین چیست؟ – DirectAdmin

Direct Admin از دیگر کنترل پنل های لینوکسی است که برخی طراحان وب سایت ها در کار با آن احساس خوبی دارند و می توانند به راحتی مدیریت وب سایت را انجام دهند. لایسنس این کنترل پنل در مقایسه با سی پنل و پلسک ارزان تر است و لذا انتخاب برخی از شرکت های ارائه دهنده سرویس میزبانی است. این کنترل پنل پلتفرمی بسیار آسان و ساده برای سیستم های تحت لینوکس و BSD است. دایرکت ادمین دارای رابط گرافیکی ساده و بسیار پایدار و سریع است.

 

این کنترل پنل سه سطح دسترسی مختلف شامل Admin، User و Reseller را ارائه می کند و قابلیت ها و امکانات متنوعی از جمله مدیریت FTP، سهولت ایجاد حساب های ادمین و نماینده، ابزار ضد اسپم داخلی، بکاپ گیری منظم از سایت و … را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. در کل دایرکت ادمین به دلیل راحتی در استفاده، سرعت بالا، پایداری و عدم تحریم از جمله پنل های میزبانی معروف در بین کاربران است.

 

دایرکت ادمین چیست

 

مزایا و معایب کنترل پنل دایرکت ادمین:

  • سهولت ایجاد حساب های اضافی Admin یا Reseller
  • ایجاد، اصلاح یا حذف هرگونه DNS Record در سیستم
  • مدیریت آدرس های IP
  • امکان مشاهده آمار های کامل
  • DNS Clustering
  • ابزار ضد Spam داخلی
  • مدیریت FTP
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده MySQL
  • مجموعه ای از افزونه ها و برنامه های جانبی برای توسعه عملکرد پنل وب

 

کنترل پنل دایرکت ادمین علاوه بر سادگی و راحتی استفاده، دارای قابلیت ضد Crash می باشد که این قابلیت منجر به افزایش پایداری در سرویس ها شده است. سرعت این کنترل پنل بسیار بالا می باشد زیرا تا حد بسیار زیادی سعی شده ساده، زیبا و در عین حال کاربردی و حرفه ای طراحی شود.

 

DirectAdmin فقط بر روی سیستم های لینوکسی و به طور ویژه فقط ورژن های RedHat، CentOS، FreeBSD و Debian اجرا می شود. بدین معنی که با داشتن یک سرور لینوکسی برای شما طیف وسیعی از گزینه ها در کنترل پنل میزبانی فراهم خواهد بود. DirectAdmin به شما اجازه خرید Lifetime License را می دهد که می توانید با خرید آن به صورت کامل از تمامی امکانات و قابلیت های مادام العمر دایرکت ادمین استفاده کنید.

 

دایرکت ادمین ساده ترین قیمت گذاری و نصب یکسان برای سرور مجازی و اختصاصی را دارد. برای پرداخت در محدوده های زمانی مشخص، می توانید هر یک از لایسنس های ماهانه، سه ماهه یا سالانه را انتخاب کنید. البته برای دایرکت ادمین نیز می توانید لایسنس کاملا دائمی با هزینه ی 299 دلار خریداری کنید.

 

دایرکت ادمین

 

کنترل پنل گنوپنل چیست؟ – Gnupanel

GNUPanel یک کنترل پنل میزبان وب برای شرکت دبیان است. این به زبان PHP نوشته شده است و برای اجرا بر روی سرور های میزبانی وب لینوکس دبیان 32 و 64 بیتی طراحی شده است. مدیر می تواند برنامه های میزبانی عمومی و خصوصی ایجاد کند، پرداخت های PayPal، Cuentadigital و Dineromail را بپذیرد، برای کاربران پیام ارسال کند، مسیر های مجدد ایجاد کند، از سیستم بلیط پشتیبانی یکپارچه استفاده کند، پهنای باند، فضای دیسک را کنترل کند و سیاست هایی را برای تعلیق حساب تعریف کند.

 

این توابع معمولی را برای ایجاد حساب های ایمیل و FTP، پایگاه های داده، امنیت دایرکتوری و غیره ارائه می کند. عملکرد های اضافی برای پارک کردن دامنه و کنترل زیر دامنه بر دستورالعمل های PHP از جمله safe_mode و register_globals گنجانده شده است. GNUPanel پیکربندی خود را در پایگاه داده PostgreSQL ذخیره می کند و سه رابط وب با دسترسی SSL فراهم می کند.

 

نکته: با وجود پیشوند GNU در نام خود، GNUPanel بخشی از پروژه گنو نیست.

 

ویژگی های گنوپنل:

  • مدیریت ساب دامنه
  • دامنه های پارک شده
  • حساب های ایمیل و تغییر مسیر ها
  • حساب های FTP
  • کنترل امنیتی دایرکتوری
  • لیست های پستی
  • مدیریت وب PostgreSQL و MySQL
  • مدیریت پهنای باند و فضای دیسک
  • آمار وب سایت
  • بلیط های پشتیبانی
  • زبان های انگلیسی و اسپانیایی
  • پشتیبانی پرداخت های پی پال
  • نصب خودکار برای جوملا، phpBB، وردپرس و osCommerce
  • ابزار پشتیبان گیری

نرم افزارهای استفاده شده در گنوپنل:

  • Apache
  • PowerDNS
  • Proftpd
  • Courier-pop, Courier-pop-ssl
  • Courier-imap, Courier-imap-ssl
  • Courier-authdaemon
  • PHP
  • PostgreSQL
  • MySQL
  • phpPgAdmin
  • phpMyAdmin
  • Webalizer / AWStats

 

کنترل پنل زدپنل چیست؟ – Zpanel

Zpanel یک کنترل پنل مدیریتی برای میزبانی وب است که با زبان قدرتمند PHP نوشته شده است. این کنترل پنل دارای نسخه های مختلفی می باشد که با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک سازگار است و به صورت متن باز (open source) در پکیج رایگان عرضه شده و نیازی به خرید لایسنس ندارد. با وجود ارائه رایگان این کنترل پنل، Zpanel در بین کنترل پنل هایی که به طور رایگان عرضه می شوند از نظر امنیت امیدوار کننده تر نشان داده است. اما هیچگاه نباید فراموش کرد که کنترل پنل های رایگان مشکلات و کمبود هایی نیز دارند.

 

به طور مثال در اکثر موارد پشتیبانی خوبی ارائه نمی کنند و ممکن است در صورت بروز برخی از مشکلات، برطرف کردن آن دشوار و زمان بر باشد. همچنین با وجود اینکه این کنترل پنل از سیستم عامل های ویندوزی و لینوکسی پشتیبانی می کند. در نسخه ویندوزی فقط از وب سرور Apache و دیتابیس MySQL پشتیبانی می کند و امکانات و عملکرد مناسبی در ویندوز ارائه نمی دهد.

 

Zpanel کاملا با کمک پروژه های منبع باز مانند Filezilla ،PHP ،MySQL ،Apache و بسیاری دیگر مجهز است. شما می توانید حساب های FTP، نام دامنه، پایگاه داده های MySQL، صندوق های ایمیل، DNS و نام دامنه را به روشی مشابه Cpanel یا سایر صفحه کنترل کنترل کنید. نسخه های بسیاری از Zpanel موجود است که با نرم افزار به روز شده تولید شده است. Zpanel، مشابه سایر راه حل های کنترل پنل معروف، یکپارچه سازی API وب را با هدف تولید ارائه می دهد. شما می توانید با استفاده از ماژول های مختلف به راحتی نیازهای خود را به صورت دلخواه تغییر دهید.

 

کنترل پنل کلوکسو چیست؟ – Kloxo

Kloxo کنترل پنل بسیار سبکی محسوب می شود که با توجه به رشد چشمگیر آن در سالهای اخیر می توان به محبوبیت این کنترل پنل اشاره کرد و به این نکته فکر کرد که آیا یک کنترل پنل رایگان می تواند پایانی بر سلطه بی چون و چرای Cpanel در دنیای میزبانی وب باشد یا خیر. البته میزان استفاده کنندگان از Kloxo نمی تواند درصد قابل توجهی در میان خیل عظیم مدیران سرورها باشد، اما همین میزان توجه نشانی از شایستگی آن خواهد بود.

 

کلوکسو یا همان LXAdmin سر شناس سابق، تنها کنترل پنلی است که امکان استفاده از سرویس های lighttpd و DJBDNS را تنها با 8 مگابایت رم فراهم می کند که خود این کنترل پنل به تنهایی از 1 مگابایت رم سرور استفاده می کند. این کنترل پنل نیز مانند کنترل پنل های دیگر امکاناتی نظیر سرویس Mail، اسپم فیلترینگ، سرویس PHP ،CGI ،FTP ،MySql ،Perl ،Suexec و … ارائه می دهد. از امکاناتی که این کنترل پنل را نسبت به کنترل پنل های دیگر متمایز کرده است فایروال lxguard می باشد که باعث می شود شما از هرگونه حملات مخربی نظیر DOS و DDOS مصون بمانید.

 

مزایای کنترل پنل کلوکسو:

  • رایگان!
  • ظاهری زیبا و قالب های متعدد با قابلیت شخصی سازی
  • قابلیت کنترل کردن آیکون ها و منو های پنل مدیریت
  • نصب آسان و سریع نرم افزار بر روی لینوکس با چند کامند
  • به روز رسانی خودکار و آسان با چند کلیک!
  • استفاده از چندین متد برای بکاپ گیری که تمام امکانات سایر پنل ها مانند دایرکت ادمین و cPanel را در خود یکجا جمع کرده است!
  • سرعت لود و بارگذاری نسبتا خوب
  • بهره گیری از دو متد بارگذاری ساده و حرفه ای بصورت آژاکس (استفاده از کتابخانه EXTJS)
  • تنطیمات مدیریتی مناسب برای بررسی و مدیریت سرور (پنل مدیریت سرور مجزا + Reboot…)
  • تنظیمات مدیریت حرفه ای PHP و MYSQL
  • دارای پنل حرفه ای برای تعریف پنل های نمایندگی + هاستینگ که امکانات بیشتری نسبت به WHM در اختیار مدیریت سرور قرار میدهد.
  • دارای پنل پشتیبانی و راهنمایی در اکانت کاربران نزدیک به بخش پشتیبانی WHMCS
  • استفاده از فایروال هوشمند با قابلیت شخصی سازی نسبتا مناسب
  • فایل منیجر آن که البته نسبت به cPanel دارای ظاهری نچندان زیبا و کاربری سختری دارد
  • استفاده از نرم افزار InstallApp همانند Fantastico که نرم افزارهای رایگان مثل جوملا، وردپرس و… را با چند کلیک ساده نصب می کند والبته به جرات می توان گفت 95 درصد نرم افزار های حرفه ای و معروف در این لیست هستند!
  • امکانات مناسب برای مدیریت ایمیل ها که کاملا شبیه سی پنل بوده و از دایرکت ادمین بسیار جامع تر است.
  • فایل منیجر آن بسیار ساده و ظاهر آن از cPanel ضعیف تر و از دایرکت ادمین ساده تر می باشد.
  • از مزایای فایل منیجر منحصر به فرد آن میتوان آپلود فایل از کامپیوتر شخصی از طریق FTP و از طریق لینک مستقیم اشاره نمود و دیگر نیاز به دانلود و آپلود مجدد فایل ها نیست.
  • در کل فایل منیجر کاملی بوده و از پلسک بسیار کاملتر و نزدیک به دایرکت ادمین است ولی تنها ایرادی که دارد نمیتوان تمام فایل ها را انتخاب نمود تا بصورت کلی دستور تغییرات پرمیشن را اعمال کرد. در ضمن امکان بازکردن و ایجاد فایل های فشرده در فایل منیجر مهیا است!
  • شخصی سازی تمام اررور های سرور همانند سایر پنل ها
  • تعریف تنظیمات پیشرفته php برای هر دامین به همراه امکانات متعدد
  • انتخاب نرم افزار وب میل پیش فرض برای هر دامنه
  • تنظیمات پیشرفته CGI برای Apache
  • تعریف Crone Job در 3 حالت دستی، استاندارد و پیشرفته که نسبت به سایر پنل ها کامل تر می باشد.
  • مدیریت DNS جامع همانند cPanel
  • مدیریت اکانت های FTP همانند سی پنل
  • نرم افزارهای متعدد برای لاگ، آمار گیر سایت و بازدیدکنندگان

 

معایب کلوکسو:

  • کندی بیش از حد!
  • مشکلات زیاد در ست شدن دامین ها و تنظیمان DNS که به تازگی بیشتر هم شده و اکثر باعث مهاجرت به دایرکت ادمین می شود.

 

کنترل پنل های هاستینگ

 

کنترل پنل هلم چیست؟ – Helm

Helm یک کنترل پنل بسیار قوی تحت ویندوز است. با Helm می توانید یک یا چند سرور را به راحتی و به صورت همزمان کنترل نمایید. شما با Helm تمامی ابزار های لازم جهت مدیریت سرور یا سرورهای خود را دارید . بوسيله Helm هر کاربر مي تواند به سادگي از تمامي امکانات موجود در سرويس وب هاستينگ خود استفاده نمايد، ايميل بسازد، اکانت هاي FTP را مديريت کند و بانک اطلاعاتي ايجاد نمايد، Application هاي NET. را با استفاده از Virtual Directory ها فعال کند، Sub-Domain ها را مديريت نمايد و … .

 

ابزار File Manager کنترل پنل Helm دارای قابلیت آپلود فایل نمی باشد. بنابراین چنانچه نیاز به آپلود فایلی در File Manager هاست خود دارید می توانید از پروتکل FTP و با وارد کردن آدرس ftp.yourdomain در قسمت Address در My Computer سیستم خود و با نام کاربری و رمزعبور ساخته شده در قسمت FTP Accounts اینکار را انجام دهید

 

امکانات کنترل پنل Helm:

  • مشاهده فهرست دامنه های ميزبانی شده
  • مشاهده منابع استفاده شده برای هر دامنه مانند فضا، ترافيک، ايميل ها، بانک های اطلاعاتی، FTP و …
  • بروز رسانی اطلاعات و مشخصات شخصی
  • تغيير کلمه عبور کنترل پنل
  • استفاده از سيستم پيغام رسان داخلی به منظور اطلاع از آخرين تغييرات اعمال شده توسط شرکت
  • ايجاد و مديريت ايميل های POP3، ايميل فوروارد ها، ليست های پستی، پاسخگو های خودکار و Catch All
  • ايجاد و مديريت اکانت های FTP
  • استفاده از File Manager آنلاين برای ويرايش فايل های داخل FTP بر روی وب
  • ايجاد و ويرايش Virtual Directory
  • تعريف Sub-Domain و Domain Alias
  • ويرايش رکورد های DNS
  • مديريت ODBC ها
  • ايجاد، ويرايش و مديريت بانک های اطلاعاتی MS SQL، MySQL و Access و کاربران آن ها
  • مديريت MIME Type ها
  • شخصی سازی (Customize) پيغام های خطا
  • نصب و حذف FrontPage Extensions
  • تغيير تنظيمات وب سايت شامل پشتيبانی از ASP، PHP، Perl، .NET، تعريف دسترسی ها

 

کنترل پنل دات نت پنل چیست؟ – DotNetPanel

دات نت پنل Dot Net Panel همانگونه که از نام آن نیز پیداست تنها کنترل پنلی می باشد که بطور کامل بر اساس تکنولوژی جدید و فوق العاده مایکروسافت که همان Net Framework می باشد پیاده سازی شده است و بر خلاف دیگر کنترل پنل ها سازگاری بسیار بالایی با انواع ویندوز و همچنین زبان برنامه نویسی ASP.Net دارد. همچنین با توجه به پشتیبانی خوب ویندوز از زبان PHP این کنترل پنل در این زمینه نیز بسیار کارامد می باشد و با مدیریت وب سایت های طراحی شده با PHP نیز سازگار است.

 

در هاست ویندوز کنترل پنل Plesk نیز کنترل پنل بسیار مناسبی می باشد اما با توجه به ضعف های شدید آن در چند نسخه اخیر و همچنین سرعت بسیار پایین آن نمی توان آنرا رقیب خوبی برای کنترل پنل DotNetPanel معرفی نمود. این سیستم با توجه به امکانات بسیار بالای آن دارای قیمت بالایی می باشد و باعث افزایش هزینه های شرکت های هاستینگ می شود و ثانیا با توجه به امکانات این کنترل پنل نصب و راه اندازی آن در مقایسه با دیگر سیستم ها پیچیده تر بوده و نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. امکانات این نوع پنل مشابه با Cpanel است .

 

کنترل پنل اینترورکس چیست؟ – InterWorx

کنترل پنل InterWorx یک کنترل پنل بسیار سبک و ساده است که در عین حال از قابلیت های فراوان و کاملی برخوردار می باشد. این کنترل پنل ابتدا در سال 2000 با نام پروژه نکس معرفی شد و در سال 2004 اولین نسخه پایدار آن با نام InterWorx معرفی گردید. هزینه پایین ماهیانه این پنل به همراه امکانات کامل در کنار یک محیط گرافیکی بسیار زیبا و روان از قابلیت های این پنل بوده و باعث جذب طرفداران زیادی به سمت خود شده است.

 

اینترورکس همانند تمامی پنل ها دارای سطح دسترسی Administrator ،Reseller و User است که محیط کاری NodeWorx برای Administrator و Reseller تعبیه شده و محیط SiteWorx برای User کاربرد دارد.

 

مزایای کنترل پنل اینترورکس:

  • کاربری آسان
  • مدیریت و کنترل پایگاه داده
  • رابط گرافیکی کامل و کاربرپسند
  • قیمت پایین و پشتیبانی کامل از پنل
  • امنیت بسیار بالا
  • مدیریت فایل کامل
  • دارای فایروال جهت تنظیمات امنیتی
  • سیستم مدیریت ایمیل
  • مدیریت کامل دامنه
  • مدیریت کامل DNS
  • ابزارهای کاربردی
  • ارائه آمار و ارقام مربوط به سایت

 

کنترل پنل وب مین چیست؟ – Webmin

Webmin نیز یک رابط گرافیکی برای مدیریت سیستم های لینوکس است که به وسیله آن می توانید به اطلاعات خود در هاستتان دسترسی داشته باشید و سایت های خود را مدیریت کنید. وب مین قابلیت پیکربندی با استفاده از ماژول ها را دارد.

 

وب مین برای سیستم عامل های لینوکس و BSD می باشد. همچنین محیط ظاهری و بخش مدیریت آن Perl می باشد. در واقع می توان گفت وب مین یک کنترل پنل مبتنی بر وب برای سیستم عامل لینوکس و سرویس های آن می باشد. همچنین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که این کنترل پنل یک کنترل پنل رایگان می باشد و شما بدون پرداخت هزینه و بدون نیاز به خرید لایسنس، می توانید از آن استفاده کنید و از امکانات آن بهره ببرید.

 

امکانات کنترل پنل وب مین:

  • تنظیمات DNS
  • کارگردانی کاربران
  • مدیریت دیتابیس ها
  • کارگردانی سرویس ها
  • تنظیم و ایجاد ایمیل
  • ویرایش فایل های سرور
  • بک آپ گیری از اطلاعات
  • تنظیمات و پیکربندی آپاچی
  • مدیریت فایل های وب سایت

 

وب مین به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد و شما بابت استفاده از آن هزینه ای پرداخت نمی کنید. بسیاری از کنترل پنل های معروف هستند که بابت خدماتی که ارائه می دهند به صورت دوره ای از کاربران خود هزینه دریافت می کنند اما نکته ای که وب مین را از سایر کنترل پنل ها متمایز می کند این نکته است که وب مین علاوه بر محیط گرافیکی و امکانات مناسبی که دارد، رایگان نیز می باشد.

 

کنترل پنل ویرچوال مین چیست؟ – VirtualMin

در اصل، Virtualmin یک نسخه سفارشی سازی شده از Webmin است که در ادامه به معرفی آن هم خواهیم پرداخت. این کنترل پنل هم متن باز است و به صورت گسترده در تمام جهان از آن استفاده می شود. هزاران نفر آن را دانلود کرده اند و جزو کاربران فعال آن هستند. با زبان PHP نوشته شده است و همه سیستم عامل های UNIX و توزیع های Linux را پشتیبانی می کند.

 

Virtualmin سه نسخه دارد. Virtualmin GPL، Virtualmin Professional، و Cloudmin Professional. همانطور که انتظار می رود، نسخه اول متن باز و رایگان است، و دو نسخه دیگر آن تجاری هستند. صرف نظر از نسخه نرم افزار، Virtualmin برای میزبانی و سرور‌ های مجازی مانند OpenVZ و KEN بسیار مناسب است.

 

همچنین قاطعانه می توانیم بگوییم که در مقایسه cPanel و Plesk، این نزدیک ترین و شبیه ترین کنترل پنل از نظر تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) است.

 

توضیحات رسمی سایت اصلی ویرچوال مین:

Virtualmin یک کنترل پنل میزبانی وب قدرتمند و انعطاف پذیر برای سیستم های لینوکس و BSD است. Virtualmin که در یک نسخه منبع باز پشتیبانی شده توسط جامعه و یک نسخه پر از ویژگی های بیشتر با پشتیبانی ممتاز موجود است، راه حل مقرون به صرفه و جامع برای مدیریت میزبانی وب مجازی است. و Virtualmin محبوب ترین و جامع ترین کنترل پنل منبع باز با بیش از 150000 نصب در سراسر جهان است.

 

هاست رایگان

 

کنترل پنل ISPConfig چیست؟ – کنترل پنل چند زبانه

این کنترل پنل که توسط ISPConfig UG طراحی شده است، از سایر کنترل پنل ها محبوب تر بوده و همچنین متن باز (Open Source) است. همچنین در رابط کاربری وب خود، ابزار های ویژه‌ای داشته و عموماً بر روی توزیع های لینوکس استفاده می شود.

 

در صورتی که به دنبال یک پنل چند زبانه هستید، ISPConfig بهترین گزینه است. این کنترل پنل در مجموع از 22 زبان پشتیبانی می کند. علاوه بر این، یک رابط کاربری آسان و کاربر پسند را برای مدیریت مالتی سرور به شما ارائه می دهد. همچنین با سطح‎ های دسترسی متفاوت، می توان به آن لاگین کرد، ریسلر، ادمین، مشتری و کاربر ایمیل.

 

این کنترل پنل برای کاربرانی که از Apache و Nginx استفاده می کنند، بسیار مناسب است. کاربر اصلی این پنل، مدیریت ماشین های اختصاصی مجازی (VPS) است. توسعه دهندگان این نرم افزار، PHP را در کنار MySQL استفاده کرده اند تا یک پنل کم نقص ارائه دهند. آپدیت های دوره ای و مداوم این نرم افزار نیز یکی از نقاط قوت آن به شمار می آید.

 

کنترل پنل Ajneti چیست؟ – کنترل پنل قابل برنامه ریزی

همه کنترل پنل‌ ها، سرور های VPS را تقریبا بدون هیچ مشکلی راه اندازی می‌ کنند. اما Ajenti این کار را با کارایی بیشتری انجام می دهد. اکثر مدیران سرور، به دلیل دسترسی نسبتا سریع و عملکرد بهتر، Ajenti را ترجیح می دهند.

 

این کنترل پنل در کنار نصب هسته اصلی، ابزار های پیشرفته ای مانند ویرایش گر متن، مدیریت کد، ترمینال تحت وب و مدیریت فایل را هم بر روی سرور نصب می کند. همه این موارد باعث بهبودی و کارایی بیشتر مدیریت وب می شوند. به همین دلیل شما می توانید به آسانی مدیریت سرور هایی همچون Samba، Squid، Munin و … را با آن انجام دهید.

 

با رابط کاربری پر کاربرد آن، کاربران می توانند بسته های آماده را نصب و از ایمیل های مجازی که دارای پیکر‌بندی خودکار هستند، استفاده کنند. پیکربندی خودکار شامل EXIM4 ،IMAP، فعال کردن آسان DKIM، DMarc و SPF است. علاوه بر پشتیبانی از طیف گسترده ای از سیستم عامل ها، می توانید برنامه های Python، Ruby، PHP و Node.js را نیز با آن راه اندازی کنید.

 

کنترل پنل VestaCP چیست؟ – کنترل پنل ساده

VestaCP کنترل پنل میزبانی است که هدف آن، طراحی ساده است. این کنترل پنل، در عین حال که کارایی زیادی دارد، از رابط کاربری ساده ای برخوردار است. همانند دیگر کنترل پنل ها از DNS سرور، FTP سرور، پایگاه داده، ایمیل سرور و… پشتیبانی می کند. همچنین از Nginx نیز پشتیبانی کرده و به شما اجازه بکاپ گرفتن سریع از داده ها را می دهد. VestaCP تنظیمات پیشرفته ای دارد که در زمان نصب، می توانید انتخاب کنید کدام نرم افزار بر روی سرور شما نصب شود.

 

کنترل پنل وب سایت پنل چیست؟ – Website Panel

WebsitePanel کنترل پنل رایگان، ساده و قوی برای ویندوز است. با نصب این کنترل پنل، شما می توانید هاست ویندوزی خود را به راحتی مدیریت نمایید. این کنترل پنل از همه نوع DNS سرور، FTP سرور، Mail سرور و دیتابیس سرور‌ های ویندوزی پشتیبانی کرده و مدیریتی آسان را در یک مکان برای شما فراهم می کند.

حتما بخوانید:  Bitvise بهترین جایگزین برای Putty

 

WebsitePanel قابلیت مالتی سرور یا سرور‌ های چند گانه را دارد و با نصب آن، می توان چندین سرور را در آن واحد مدیریت کرد. همچنین سطح های دسترسی مختلف Admin، Reseller و User را دارد. پشتیبانی و عرضه از این کنترل پنل متوقف شده است. برای استفاده، باید نسخه جدید آن با نام SolidCP را نصب کنید.

 

کنترل پنل سالید چیست؟ – SolidCP

SolidCP در سال 2016 به عنوان یک پنل جدید از کنترل پنل Website Panel راه اندازی شد. هدف از راه اندازی، ایجاد یک کنترل پنل با ثبات و استوار برای ترکیب سرور های لینوکسی و ویندوزی در یک کنترل پنل بود. SolidCP که قبلا به عنوان WebsitePanel نامیده می­شد. گزینه دیگر برای ارائه دهندگان سرویس میزبانی وب است که یک کنترل پنل منبع باز (Open-Source) برای شرکت­ های هاستینگ به شمار می­رود. با کمک توسعه دهندگان در سراسر دنیا و سرمایه گذاری برای آینده­ ای موفق برای SolidCP و مشارکت در حمایت از تلاش­ های در حال توسعه، این پنل میان افراد از محبوبیت خاصی برخوردار است.

 

ویژگی های SolidCP:

  • مدیریت آسان کاربرها و سطح بندی آنها
  • ایجاد و پیکربندی پلان های مختلف برای مدیریت مالی بهتر در سرویس ها
  • گزارش گیری آسان و کامل
  • ایجاد تسک برای بک آپ گیری و یا سایر کار هایی که نیاز به انجام شدن به صورت دوره ای دارند
  • پشتیبانی از انواع سرور های وب، دیتابیس، ایمیل، FTP و DNS
  • قابلیت اتصال به Active Directory
  • ظاهری آسان و کاربردی برای کاربران تازه کار

 

کنترل پنل سنت او اس وب پنل چیست؟ – CentOS Web Panel

CentOS Web Panel یک کنترل پنل متن باز و رایگان است. این کنترل پنل از توزیع های CentOS/RHEL6 و CloudLinux پشتیبانی می کند. با ویژگی های پیشرفته، مدیریت وب هاستینگ را آسان کرده و کنترل کامل سیستم را به شما می دهد. همچنین با چند کلیک، به آسانی نصب می شود.

 

در بحث امنیت، این کنترل پنل دارای بهترین نوع فایروال (CSF Firewall) است. همچنین، قابلیت هایی مانند مانیتور کردن لحظه ای، کنترل دسترسی IP، بکاپ خودکار و مدیریت کامل پایگاه داده را دارد. کنترل پنل CentOS، برای راحتی کاربر، ویژگی هایی همانند MySQL به همراه PhpMyAmin، Postfix، صندوق پستی های Dovecot و رابط وب Roundcube را مهیا می کند.

 

آپ تایم چیست

 

هاست پایتون چیست؟

پایتون در سال 1980 مطرح شد. می توانید از زبان پایتون برای تحلیل داده استفاده کنید. یا حتی طراحی سایت و یا ساخت بازی های کامپیوتری. پایتون در جهان بسیار محبوب استو از آن برای تحلیل داده، استفاده می کنند.

 

اگر سایتی با زبان پایتون طراحی کرده باشید، نیاز دارید از هاستی استفاده کنید که کار ها را برای شما راحت کند. برنامه ها و امکانات هاست پایتون، نصب ماژول های پایتون را هم برای شما، آسان می کند. همچنین سرعت و بهره وری را هم به میزان بسیار چشم گیری افزایش می دهد.

 

یک هاست پایتون در واقع یک هاست لینوکسی است که با نصب پیش نیاز های مربوطه در سرور، برای استفاده اپلیکیشن هایی که با پایتون طراحی شده اند بهینه شده است.

 

مزایای هاست پایتون:

  • استفاده راحت
  • مقیاس بندی منابع مورد استفاده
  • ارتباط از راه دور با دیتابیس و محیط توسعه
  • پشتیبانی آسان

 

هاست ایمیل چیست؟

هاست ایمیل یا میزبانی ایمیل سرویسی است که به شما این امکان را می دهد که یک آدرس ایمیل سفارشی تنظیم کنید. میزبانی ایمیل برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می شود با این مزیت که نام دامنه ایمیل مورد استفاده شما با وب سایت شما مطابقت دارد.

 

کاربران معمولی تمایل دارند از سرویس پست الکترونیک و ایمیل های رایگان مانند Gmail استفاده کنند، اما اگر قصد دارید از نام دامنه و برند خودتان در آدرس های ایمیل استفاده کنید و می خواهید ایمیل های شما حرفه ­­ای و معتبر به نظر بیایند، نیاز به یک هاست ایمیل خواهید داشت. موارد زیادی وجود دارند که هنگام انتخاب میزبانی ایمیل باید آنها را در نظر بگیرید.

 

انتخاب یک سرویس میزبانی ایمیل مناسب، آن هم از میان شرکت های مختلف و قیمت های متنوع، کار سختی به نظر می رسد اما… نکات ساده ای وجود دارند که می توانند به شما برای این انتخاب کمک کنند.

 

میزبانی ایمیل رایگان

شما هرجایی می‌توانید یک آدرس ایمیل رایگان تهیه کنید. اما این ایمیل ها، با نام دامنه شما ایجاد نمی شوند. ضمن اینکه نمی توانید نام های کوتاه و ساده انتخاب کنید. در نظر داشته باشید آدرس ایمیلی که براساس نام دامنه شما ایجاد می شود، می تواند نشان دهنده اعتبار کسب ‌و کار شما باشد. نکته دیگر اینکه، ارایه کنندگان سرویس ایمیل رایگان، برای تامین هزینه های خود تبلیغاتی را نمایش می دهند. برخی از آنها، درمیان ایمیل ها به دنبال کلمات کلیدی می گردند تا تبلیغات متناظر با آنها را به شما نشان دهند.

 

رابط کاربری مدیریت ایمیل ها

زمانی که میزبانی ایمیل مورد نظر را پیدا کردید، باید به دنبال امکاناتی باشید که در محیط اینترنت بتوانید خیلی آسان به ارسال و دریافت ایمیل بپردازید. مهم ترین آنها وجود یک رابط تحت وب پیشرفته برای مدیریت ایمیل ها است. ممکن است برخی از میزبانی ایمیل ها دارای رابط کاربری ساده و راحتی باشند. اما قطعا پس از مدتی در می یابید که به امکانات اضافه تری نیاز دارید. امکاناتی نظیر:

  • مدیریت ایمیل ها
  • مدیریت مخاطبین
  • تهیه گزارش های مختلف از ایمیل های ارسالی و دریافتی
  • تقویم آنلاین
  • درج یادداشت
  • ایجاد ایمیل های HTML
  • جستجو در بین ایمیل ها

 

محدودیت های هاست ایمیل ها

تمامی سرویس دهندگان ایمیل، دارای محدودیت هایی هستند. این محدودیت ها می تواند مربوط به محدودیت در فضای ذخیره سازی و یا مربوط به تعداد مجاز ارسال ایمیل ها باشند. این محدودیت ها، در سرویس های اشتراکی کاملا طبیعی است. لذا با توجه به نیاز خود، می توانید از میان پلان هایی که سرویس دهنده ها ارایه می کنند، پلان متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

 

اما اگر می خواهید فضای ذخیره سازی بسیار زیادی داشته باشید و بدون هیچ محدودیتی اقدام به ارسال ایمیل کنید، می بایست از میزبانی ایمیل اختصاصی استفاده کنید. در این میزبانی، همانطور که از نام آن پیداست، سرویس ایمیل بر روی یک سرور اختصاصی مجزا راه اندازی شده و بطور کامل در اختیار شما قرار می گیرد. در این سرویس ها، شما قادر خواهید بود بدون هیچ محدودیتی اقدام به ارسال ایمیل کنید، دامنه ها و ایمیل اکانت های بیشماری را تعریف کنید و به عبارت ساده تر یک سرور میزبانی ایمیل اختصاصی داشته باشید.

 

هاست دانلود

 

امنیت در هاست ایمیل

امنیت، موضوع بسیار مهمی است. خصوصا اگر در کسب ‌و کار خود، اطلاعات مهم و حساسی را از طریق ایمیل رد و بدل می کنید. قبل از تهیه سرویس ایمیل، می بایست وجود برخی امکانات امنیتی مهم را بررسی کنید:

 

  • آیا سرویس مربوطه، برای افزایش امنیت، از فایروال های سخت افزاری یا نرم افزاری استفاده می کند؟
  • سیستمی برای شناسایی و مقابله با حمله های مربوط به سرویس ایمیل وجود دارد؟
  • سرویس ایمیل مربوطه، از گواهی SSL برای ارتباط استفاده می کند؟

 

سرویس ایمیلی که آن را خریداری می کنید، حتما می بایست تحت گواهی SSL فعالیت کند. این نکته بسیار ضروری است که هم صفحه ورود به محیط مدیریت ایمیل و هم بستر ارتباط با نرم افزار های ایمیل مانند outlook، حتما می بایست بصورت کدگذاری شده و تحت SSL باشد. به خاطر داشته باشد خطر سرقت اطلاعات همیشه شما را تهدید می کند.

 

مقابله با هرز نامه ها در هاست ایمیل

سرویس ایمیلی که خریداری می کنید، باید بتواند در مقابل هرزنامه ها (Spam) از شما محافظت کند. علاوه بر وجود سیستم های ضد Spam‌، شاید بخواهید آدرس های به خصوصی را بلاک کنید و یا حتی بخواهید میزان حساسیت سیستم ضد هرزنامه را کم یا زیاد کنید و یا بخواهید ایمیل هایی که محتوای مشخصی دارند را دریافت نکنید. برای داشتن چنین گزینه­ هایی، نیاز به امکاناتی دارید که بتوانید برای ایمیل های دریافتی خود یک فیلتر مناسب تعریف کنید، لذا یکی از شاخصه های مهم بهترین میزبانی ایمیل، وجود یک سیستم مدیریت هرزنامه ها است.

 

پشتیبان گیری مرتب در هاست ایمیل

برای کسب و کارها، ایمیل‌ها داده های مهمی هستند و هر لحظه این امکان وجود دارد بصورت ناخواسته بخشی از ایمیل ها توسط کاربر حذف شوند، لذا تهیه نسخه پشتیبان از کلیه اطلاعات بصورت اتوماتیک و روزانه، امکان بسیار مهمی است که از سمت همه سرویس دهنده ها ارایه نمی شود.

 

میزبانی ایمیل ارزان

اگر ایمیل در کسب و کار شما نقش مهمی دارد، قیمت میزبانی ایمیل نباید عامل تعیین کننده باشد. البته برای شروع، درنظر داشتن کمترین هزینه میزبانی ایمیل می تواند شروع مقرون به‌صرفه ای باشد، اما با رشد کسب ‌و کار، آن سرویس دیگر مناسب شما نخواهد بود و از طرفی در آینده ممکن است دیگر نتوانید ایمیل های خود را به میزبانی بهتری منتقل کنید. از دیگر معایب میزبانی ایمیل ارزان، کمبود فضای ذخیره سازی و پایداری ضعیف سرویس ها است. ضمن اینکه در بسیاری از موارد، تضمینی نیست ایمیل های ارسالی شما واقعا به مقصد برسند.

 

امروزه بیشتر شرکت ها به دلیل هزینه های زیاد سرویس های قدیمی و ناپایداری و دسترسی محدود، در حال انتقال ایمیل های خود بر بستر ابری هستند. آن ها با این کار نه تنها می توانند سیستم های پست الکترونیکی و کاری خود را منعطف تر کنند، بلکه هزینه های خود را نیز کاهش می دهند.

 

مزایای استفاده از هاست ایمیل:

  • هزینه کمتر
  • سرعت بیشتر در دریافت و ارسال ایمیل
  • پایداری بیشتر سرویس های ابری نسبت به سرویس های غیر ابری
  • اسپم و بلاک نشدن ایمیل های ارسالی شما
  • استفاده از محیط کاربر پسند در نرم افزار ایمیل
  • دسترسی به پست های الکترونیکی در همه جا و در همه زمان
  • قابلیت استفاده در رایانه، گوشی های موبایل و تبلت ها
  • امنیت بیشتر
  • استفاده از SSL و TLS
  • بکاپ روزانه

 

هاست نامحدود چیست؟

پیشنهادی جذاب که ذهن شما را معطوف به بهره مندی از یک میزبانی وب با منابع نامحدودی از جمله فضای میزبانی و ترافیک ماهانه خواهد کرد.

 

سرویسی که با عنوان هاست نامحدود به شما ارائه می گردد، درواقع یک پلان میزبانی بر روی یک سرور اشتراکی است. سرور اشتراکی نیز مانند هر سرور دیگری، دارای مقدار مشخصی فضای میزبانی، ترافیک ماهانه، پهنای باند، RAM، CPU و… است. در این سرور علاوه بر میزبانی که شما تهیه می‌کنید، سرویس میزبانی وب کاربران دیگر نیز وجود دارد. لذا منابع این سرور بین شما و تمام کاربران دیگر تقسیم خواهد شد.

 

در این شرایط، سرویس دهنده شما به جای تقسیم منابع به اندازه ای که امکان پشتیبانی آن توسط سرور وجود داشته باشد، این فرضیه را در نظر می گیرد که تمام کاربران سرور، هم زمان از تمام فضا و ترافیک ماهانه اختصاص داده شده استفاده نخواهند کرد. پس کاربری که هاست نامحدود تهیه کرده است، می تواند مازاد مصرف خود را از منابع تخصیص داده شده به کاربران دیگر استفاده کند. البته برای سایر منابع مانند Data Base، عموما محدودیت های مصرف برای شما نیز اعلام خواهد گردید.

 

هاست نامحدود چیست

 

سرویس های میزبانی وب بر روی دستگاه هایی به نام سرور ایجاد می شوند. سرور ها کامپیوتر هایی بسیار بزرگ و قدرتمند، با امکان اتصال 24 ساعته به اینترنت و دارای منابع باکیفیت بالای سخت افزاری و نرم افزاری اند. سرور ها نیز مانند دستگاه های کامپیوتر شخصی دارای میزان معینی از منابع گوناگون هستند که با توجه به نحوه تخصیص آن ها، برای کاربرد های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

همان طور که یک کامپیوتر شخصی فضای معین و میزان منابع مشخصی دارد، یک سرور هم دارای مرز تعریف شده ای از ترافیک ماهانه، پهنای باند و… است. یعنی یک سرور از فضای میزبانی یا ترافیک ماهانه نامحدود برخوردار نیست و میزان مصرف منابع آن از حد معینی تجاوز نخواهد کرد. حالا مجسم کنید که تعداد زیادی وب سایت نیز بر روی این سرور میزبانی شوند.

 

هاست نامحدود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

اگر میزان مصرف شما به علاوه مصرف کاربران دیگر به آستانه منابع کل سرور نزدیک شود، هشدار اضافه مصرف برای شما ارسال می گردد یا حتی با قطعی سرویس میزبانی خود مواجه خواهید شد. یعنی اگر یکی از کاربران مایل به استفاده از کل منابع پلان خود باشد و یا مصرف شما به اندازه ای برسد که با مجموع مصرف کاربران دیگر، حجم زیادی از منابع سرور را درگیر کند، هشدار های اضافه مصرف ارسال می گردد. حتی ممکن است سرور قادر به تامین منابع مورد نیاز حجم بالای درخواست های کاربران نباشد و از دسترس خارج شود. با این اوصاف سناریوی هاست نامحدود به پایان رسیده و شما ناگزیر به کاهش مصرف یا انتقال میزبانی خود به سرویس های اختصاصی خواهید شد.

 

فراموش نکنید که هاست نامحدود بیش تر از آنکه واقعیتی مطابق با نام آن باشد، عبارتی وسوسه انگیز برای جذب کاربران و تبلیغات است. به هنگام خرید هاست به این نکته توجه داشته باشید که هاست نامحدود در صورت اتکا به دسترسی به حجم بالایی از منابع میزبانی، در معرض ریسک اضافه مصرف در زمان بحرانی قرار خواهید گرفت.

 

به این معنی که ممکن است در زمانی که مصرف میزبانی شما افزایش یافته، ناگزیر به انتقال هاست به سرویس های اختصاصی شوید و از نظر بودجه مورد نظر یا زمان بندی راه اندازی وب سایت و … برنامه ریزی شما مختل گردد. هرچند که در طرف دیگر امکان دارد هرگز با این ریسک مواجه نشوید و مدت ها سرویسی با کیفیت مطلوب از این هاست نامحدود دریافت کنید.

 

هاست دات نت کور چیست؟ – Asp.net Core

‌هاست دات نت کور می تواند کتابخانه های استانداردی که براساس ویندوز، لینوکس و… هستند را تامین و پشتیبانی کند. برای مثال می توانید به راحتی هاست لینوکس asp net core داشته باشید.

 

می توان گفت که به وسیله این پلتفرم شما قادر خواهید بود که نرم افزار خود را روی تمامی ‌سیستم عامل ها پیاده سازی کنید. از دیگر ویژگی های هاست دات نت کور می توان به استفاده آسان از آن اشاره کرد. به صورتی که می توان پشتیبانی از آن را با چند کلیک ساده برای وب سایت های میزبانی شده در هاست های ویندوزی فعال نمود.

 

می توان گفت که برای استفاده از پلتفرم دات نت کور، بسیاری از برنامه نویسان هاست دات نت کور را انتخاب می کنند. به این دلیل که سرعت و پایداری بالایی دارد و همه نسخه های دات نت را نیز پشتیبانی می کند.

 

ویژگی های هاست Asp.net Core:

  • در انتخاب هاست Asp.net Core به روزرسانی توجه کنید
  • پشتیبانی از نسخه های ASP.NET شرط اساسی در انتخاب هاست Asp.net Core
  • نسخه Microsoft SQL Server
  • کنترل پنل هاست Asp.net Core
  • سخت افزار مورد نیاز
  • کیفیت پشتیبانی فنی

 

ASP.NET به عنوان یکی از پایه ای ترین زبان های برنامه نویسی به حساب می آید که که توسط مایکروسافت توسعه یافته است، به همین دلیل یکی از ویژگی های اصلی که در انتخاب هاست Asp.net Core باید به آن توجه کنید پشتیبانی از نسخه های مختلف آن است. نسخه های 1 و 2 و 3 دات نت کور، هر کدام ویژگی های خاصی دارند که شما باید با توجه به نیاز وب سایت و چارچوب خود، یکی از آن ها را انتخاب نمایید.

 

در کنار ASP.NET استفاده از آخرین نسخه MSSQL یک مورد ضروری است تا همه ویژگی های دیتابیس را جهت طراحی و ساخت وب سایت های پویا (Dynamic)، پشتیبانی کند. ورژن های جدید‌تر، سازگاری خیلی مناسب تری با برنامه نویسی دات نت کور دارند. همچنین فعال بودن ویژگی های Reporting و دیگر موارد، برای شما مزیت به حساب می آید.

 

هاست دانلود چیست؟

اگر سایتی برای ارائه یا فروش تعداد زیادی فایل، از جنس تصویر، صوت، ویدیو و … دارید، هاست دانلود یکی از مهم ترین چیز هایی است که باید با آن آشنا شوید. هاست دانلود پایگاه داده، قابلیت استفاده از سرویس های ایمیل و امکان شخصی سازی سرور را ندارد، بنابراین شما نمی توانید از آن برای سایت های داینامیک استفاده کنید.

 

شما باید یک هاست اصلی که دارای دیتابیس و پشتیبانی از سرویس های ایمیل باشد را برای میزبانی سایت تان تهیه کنید و اگر نیاز بود، یک هاست دانلود هم جداگانه به آن متصل کنید. توجه کنید که هاست دانلود تنها در صورتی به تنهایی قابل استفاده است که سایت تان استاتیک باشد. همچنین، حافظه و پهنای باند هاست دانلود، خیلی بیشتر از هاست های معمولی است. برای همین کاربران می توانند با سرعت بیشتری فایل ها را دانلود کنند.

 

سایت استاتیک به سایتی گفته می شود که دیتابیس ندارد، اطلاعات یک بار به صورت دستی در آن بارگذاری می شوند و دیگر تغییری در آن اتفاق نمی افتد. مثل سایت هایی که فقط چند صفحه برای معرفی محصول یا برند دارند.

 

مزایای هاست دانلود:

  • داشتن فضای ذخیره سازی بالا برای آپلود فایل
  • داشتن پهنای باند بالا
  • سریع تر بودن دانلود فایل از هاست دانلود
  • مدیریت حافظه و پهنای باند در هنگام بروز مشکل

 

هاست پایتون

 

انواع هاست دانلود

  • هاست دانلود ایران و خارج

در صورتی که سایت شما بین المللی است و کاربرانی از سراسر دنیا قرار است فایل هایتان را دانلود کنند، هاست دانلود خارج انتخاب بهتری برای شما است. در غیر این صورت، هاست دانلود ایران، با هزینه کمتر و امکانات خوبی که دارد برایتان مناسب خواهد بود.

 

  • هاست دانلود لینوکس و ویندوز

این نوع هاست بر اساس نوع سیستم عامل ها به دو گروه ویندوزی و لینوکسی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها مشخصات و مزایای خاصی دارند. هاست لینوکس دارای کنترل پنل های مخصوص به خود مانند سی پنل و دایرکت ادمین است و هاست ویندوز نیز از کنترل پنل های مرسوم مانند Plesk و SolidCP استفاده می کند.

اگر سایت تان با PHP نوشته شده بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنید و اگر با .NET و ASP نوشته شده، بهتر است که از هاست ویندوز استفاده کنید.

 

  • هاست دانلود اختصاصی

اگر بخواهید یک میزبان اختصاصی برای فایل های دانلودی خود داشته باشید، باید به سراغ هاست دانلود اختصاصی بروید. در این هاست، تمامی امکانات و قدرت سرور به صورت کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته فراموش نکنید که تهیه چنین هاستی هزینه زیادی می خواهد و برای کسب و کار هایی مناسب است که تعداد خیلی بالایی فایل برای ارائه دارند.

 

  • هاست دانلود ابری

تکنولوژی ابری یکی از جذاب ترین تکنولوژی ها در دنیای وب و اینترنت است که برای میزبانی از فایل ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع از هاست، چندین سرور به صورت شاخه ای از فایل های شما پشتیبانی می کنند تا در صورت ایجاد مشکل برای یکی از آن ها، سایر سرور ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

  • هاست دانلود اشتراکی

این نوع از هاست ها در واقع یک میزبان اشتراکی هستند که منابع خود را بین تمام استفاده کنندگان به اشتراک می گذارند. به عبارت دیگر، میزان پهنای باند، قدرت پردازشی CPU، میزان RAM و سرعت انتقال داده به صورت مشترک در دسترس کاربران این نوع هاست قرار می گیرد.

 

هاست جوملا چیست؟

جوملا طوری طراحی شده است که با Linux، Apache، PHP، MySQL کار کند. بهترین سرور برای جوملا، سرور لینوکس است البته هاست جوملا بر روی ویندوز سرور هم نصب می شود. هسته ی بسیاری از هاست ها بر اساس PHP نوشته شده است و اکثر آن ها با جوملا مطابقت دارد با این وجود کاربران قبل از استفاده از یک هاست باید مطمن شوند که هاست مورد نظر از هر جهت از جوملا پشتیبانی می کند.

 

رایگان بودن، استفاده آسان و قابل تنظیم شدن مطابق سلیقه کاربر از مهم ترین ویژگی های جوملا است که برای کاربران اهمیت دارد. جوملا به ساخت بسیاری از سایت ها مخصوصا سایت های فروشگاهی کمک می کند. برای ساخت یک سایت یا فروشگاه اینترنتی با جوملا، باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که هاست مناسب جوملا، هاستی است که به طور کامل از امکانات جوملا پشتیبانی کند.

 

دقت کنید که نصب هاست مخصوص جوملا با نصب هاست وردپرس کمی متفاوت است. بسیاری از شرکت هایی که در زمینه هاستینگ فعالیت می کنند، فروش هاست مخصوص وردپرس و همچنین هاست جوملا را در فهرست هاست های خود دارند.

 

چه زمانی باید هاست را ارتقا داد؟

  • سایت شما Downtime های زیادی را تجربه می کند

نکته: Downtime یعنی سایت شما از دسترس خارج شده و کاربران نمی توانند از آن بازدید کنند.

 

اگر کاربران نتوانند از سایت شما بازدید کنند، احتمال اینکه دوباره به آن سر بزنند، خیلی خیلی کم ست! حالا فرض کنید که سایت تان یک خط در میان داون تایم داشته باشد، یا حتی در مناسب های مهم که کلی فروش دارید سایت تان از دسترس خارج شود.

 

  • سرعت و عملکرد سایت دچار مشکل شده باشد

سرعت سایت و اینکه چطور بدون مشکل اجرا شود، دو فاکتور مهم در تجربه کاربری (UX) و سئوی سایت هستند. هر چقدر که سایت شما سرعت و عملکرد بهتری داشته باشد، در نتایج موتور جستجو رتبه بهتری می گیرد و کاربران بیشتری را جذب می کند. سایتی که کند باشد و مدام خطا های مختلف بدهد، کاربران را کاملا از خود دور می کند، پس اگر بارگذاری سایت تان بیشتر از 3 ثانیه طول می کشد، بهتر است آن را بررسی کنید و در صورت نیاز، هاست تان را ارتقا دهید.

 

  • نگرانی امنیتی

تا زمانی که از یک شرکت معتبر هاست اشتراکی می خرید، می شود گفت که هاست تان تا جای ممکن امن است. برای همین هم هست که تاکید داریم سراغ هاست ارزان، هاست رایگان یا شرکت های بی نام و نشان نروید. ولی خب همیشه هم گفته ایم که امنیت در دنیای آنلاین، هیچ وقت 100 درصد نیست. در صورتی که با رشد وب سایت تان، نیاز به امنیت را بیشتر احساس می کنید و کلا اگر اطلاعات خیلی حساسی دارید، می توانید از سرویس هایی با امکانات امنیتی پیشرفته تر استفاده کنید.

 

خرید هاست ابری

 

  • فضا و منابع کافی ندارید

با ایجاد صفحات بیشتر در وب سایت، اضافه کردن محصولات، افزایش فایل ها، افزایش بازدید کننده ها و … سایت شما فضای بیشتری را در هاست اشغال می کند و طبیعتاً به منابع بیشتری در سرور نیاز دارد تا بتواند بدون مشکل کار کند.

 

در این مقاله ما سعی کردیم تمام اطلاعات مربوط به هاست را در اختیار کاربران قرار دهیم تا کاربران بتوانند به راحتی اقدام به انتخاب سرویس مورد نظر با هر نوع ویژگی دلخواه شوند. و همچنین فراموش نکنید یکی از مهم ترین نکات مربوط به خرید هاست، داشتن پشتیبانی منظم و سریع هاستینگ مورد نظر است. تا در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل سریع به کمک کاربران برسند.

 

برخی از ویژگی های پرشین میزبان:

  • گارانتی بازگشت وجه تا 30 روز
  • پلن ها و قیمت های متنوع و به صرفه
  • بکاپ گیری منظم و روزانه
  • آرشیو 7 روزه بک آپ های روزانه
  • امکان مدیریت بک آپ ها توسط کاربر
  • SSL رایگان روی Cpanel
  • پشیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته
  • استفاده از هارد های پرسرعت SSD و NVMe
  • ارائه کنترل پنل ها Cpanel
  • انواع هاست لینوکس
4.2/5 (4نفر)
از این مطلب خوشتان آمد؟
دیدگاه های کاربران
۰ دیدگاه
هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اگر تمایل داشتید می توانید از طریق فرم بالا دیدگاه جدیدی ارسال کنید.