پهنای باند چیست؟ مهم بودن Bandwidth و دلیل نیاز ما
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پهنای باند چیست

 

پهنای باند میزان ترافیک و داده ای را که می تواند بین سایت، کاربران و اینترنت ADSL پرسرعت شما منتقل شود، توصیف می کند. شرکت های میزبان وب حداکثر سطح پهنای باند را برای انواع محصولات میزبانی خود ارائه می دهند.

 

معمولا هرچه پهنای باند بیشتری توسط میزبان وب فراهم شود، سه عامل شبکه، ارتباطات و سیستم سریعتر و بهتر خواهند شد. در عین حال، باید سعی کنید از پیشنهادات جذاب Bandwidth نامحدود خودداری کنید، زیرا این موارد معمولا آن چیزی نیستند که به نظر می رسد. علی رغم اینکه پهنای باند نامحدود از نظر بسیاری از کاربران بسیار مطلوب است.

 

منظور از پهنای باند چیست؟

در واقع پهنای باند ظرفیت انتقال داده یک شبکه کامپیوتری بر حسب بیت در ثانیه است. Bandwidth اندازه گیری میزان اطلاعاتی است که یک شبکه، گروهی از دو یا چند دستگاه که بین خود ارتباط برقرار می کنند، انتقال می دهند. داده ها از A به B منتقل می شوند درست همان طور که آب از طریق لوله ها از یک نقطه تأمین به شیرهای مختلف جریان می یابد. حجمی که منتقل می شود متفاوت است و بر نحوه کارآمدی یک رسانه انتقال، مانند اتصال اینترنت، تأثیر می گذارد.

 

پهنای باند شبکه معیاری است که حداکثر ظرفیت یک پیوند ارتباطی سیمی یا بیسیم را برای انتقال داده ها از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین نشان می دهد. به طور معمول، Bandwidth به تعداد بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت نمایش داده می شود که می تواند در مدت زمان 1 ثانیه منتقل شود. مترادف با ظرفیت، پهنای باند سرعت انتقال داده را توصیف می کند. البته پهنای باند معیاری برای سنجش سرعت شبکه نیست و این تصوری اشتباه است که در میان مردم رایج شده است.

 

انواع پهنای باند

 

انواع پهنای باند (Bandwidth)

پهنای باند اختصاصی

این نوع پهنای باند توسط شرکت هایی که دارای کاربری حرفه ای اینترنت هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس ها دارای قیمت بالایی بوده و به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار می گیرند. البته امنیت آن ها نیز برای انتقال داده ها بسیار بالاست. این سرویس بطور اختصاصی و مختص به یک سازمان یا مجموعه انجام می گیرد. شرکت هایی با تجارت های بزرگ که نیاز مبرم به اینترنت دارند از پهنای باند اختصاصی استفاده می کنند. با استفاده از این سرویس دیگر با نوسان سرعت همراه نیستید. این مدل از Bandwidth صرفا برای بیزینس و شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصارف خانگی یا محل کاری با فضای کوچک پیشنهاد نمی شود.

حتما بخوانید:  معرفی انواع دامنه های کشوری که باید بدانید

 

پهنای باند اشتراکی

این نوع پهنای باند توسط شرکت های سرویس دهنده اینترنت ارائه می شوند. شبکه این نوع Bandwidth کانال های ارتباطی مختلفی دارد که برای انتقال دادن بسته های داده مورد استفاده قرار می گیرد. میزان پهنای باندی که در این مدل ارائه می شود به نوع شرکت ارائه دهنده سرویس بستگی دارد. این میزان ممکن است از 10 تا 300 مگابیت بر ثانیه متفاوت باشد. این نوع سرویس دارای هزینه پایینی است اما در کنار آن امنیت نیز کاهش می یابد و آسیب پذیری بالایی دارند.

 

ما از پهنای باند اشتراکی در طول روز استفاده می کنیم. در منزل، محل کار و … بطور کل از این سرویس در منازل، دفتر کوچک و مکان هایی که نیاز آنچنان قوی به اینترنت نداشته باشند، استفاده می شود. این سرویس با قابلیت اتصال چند کاربر همزمان امکان استفاده اینترنت بطور اشتراکی را فراهم می کند. لازم به ذکر است که افت و نوسانات سرعت در این مدل Bandwidth زیاد است و برای تجارت های بزرگ پیشنهاد نمی شود. علاوه بر آن ترافیک مصرفی شما محدود است. به این معنی که حجم دانلود‌ های شما در آخر ماه محاسبه می شود و شما موظف به پرداخت آن هستید.

 

تفاوت بین سرعت و Bandwidth

اصطلاحات پهنای باند و سرعت معمولا به جای هم استفاده می شوند اما این کار کاملا اشتباه است. دلیل این اشتباه رایج تا حدی به دلیل تبلیغات ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) است که این دو را با اشاره به سرعت بیشتر ترکیب می کنند، در حالی که منظور آن ها Bandwidth است. اساسا، سرعت به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد، در حالی که تعریف پهنای باند ظرفیت آن سرعت است. مثال سرعت به این اشاره دارد که آب با چه سرعتی می تواند از طریق یک لوله رانده شود. Bandwidth به مقدار آبی اطلاق می شود که می تواند در یک بازه زمانی مشخص از طریق لوله جابه جا شود.

حتما بخوانید:  دامنه ir چیست؟ و معرفی انواع دامنه های ایرانی

 

پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می کنید، در حالی که سرعت، سرعت دریافت یا دانلود آن اطلاعات است. بیایید آن را با مثال پر کردن وان مقایسه کنیم. اگر شیر آب وان دارای دهانه وسیعی باشد، آب بیشتری نسبت به زمانی که لوله باریکتر باشد، می تواند با سرعت بیشتری جریان یابد. آب را به عنوان Bandwidth و سرعت جریان آب را به عنوان سرعت در نظر بگیرید.

 

پهنای باند اشتراکی

 

پهنای باند سایت و هاست چیست؟

پهنای باند سایت نیز همان میزان ترافیکی است که توسط سرویس دهنده ارائه می شود. Bandwidth سایت شما به میزان اطلاعاتی گفته می شود که در زمان مشخص بر روی هاست شما جابجا می شود.

 

پهنای باند هاست یا همان ترافیک ماهانه میزانی از اطلاعات است که در زمان یک ماه از طریق هاست شما منتقل می شود. فرض کنید یک سایت در طول یک ماه 15 گیگ اطلاعات از طریق آن دانلود شده و به میزان 5 گیگ نیز اطلاعات نیز آپلود شده است. میزان Bandwidth هاست آن در طول یک ماه 20  گیگ بوده است. میزان Bandwidth هاست به صورت محدود است و دقیقا به همان میزانی است که ابتدای ماه خریداری می شود. با اتمام این میزان باید از طریق شرکت ارائه دهنده سرویس برای فعال کردن آن اقدام نمایید. در واقع حجم اینترنت هاست به عنوان Bandwidth هاست شناخته می شود.

 

سایت‌ها و برنامه های زیادی در سیسیتم عامل های مختلف برای آزمودن سرعت اینترنت وجود دارد که با استفاده از آنها قادر به پی بردن به مقدار پهنای باند مصرفی خود هستید. سایت های تست سرعت اینترنت زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید اما همیشه بهترین گزینه نیستند. در زیر به معرفی چند وبسایت تست سرعت اینترنت می پردازیم:

 

چقدر پهنای باند نیاز داریم؟

میزان موردنیاز پهنای باند شما بستگی دارد به استفاده ای که از اینترنت می کنید. با این حال همیشه داشتن Bandwidth بیشتر، بهتر است. به شرطی که بودجه کافی در دسترس باشد. اگر قرار نیست کار خاصی جز چرخ زدن در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر انجام دهید، داشتن یک سرویس پرسرعت با Bandwidth نه چندان زیاد برایتان کافی است. اما اگر کارهای بیشتری با اینترنت دارید، لازم است بسته به نوع فعالیت تان پهنای باند لازم را تهیه کنید.

حتما بخوانید:  IPv6 چیست؟ - Internet Protocol Version 6

برای مثال اگر سرویس کنونی اینترنت شما کیفیت قابل قبولی دارد و در حال گرفتن اشتراک پخش زنده فیلم و ویدئو هستید، بهتر است در مورد Bandwidth مورد نیازتان تحقیق کنید. برای این کار میتوانید از وب سایت سرویس پخش فیلم راهنمایی بگیرید. داشتن پهنای باند لازم به شما این امکان را می دهد تا فیلم و ویدئو های موردنظرتان را بدون وقفه و قطعی به راحتی مشاهده کنید.

 

دلیل استفاده از کابل های اترنت برای بهبود Bandwidth

به طور کلی کابل های اترنت معمولا گزینه های بهتری نسبت به اینترنت وایرلس یا بی سیم هستند. سعی کنید کامپیوتر های خود را با استفاده از کابل اترنت به شبکه یا مودم وصل کنید. اتصال مستقیم از طریق کابل، نویز ها را کاهش می هد و ارتباط پایدارتر و سریع تری را در اختیار شما قرار می دهد و به افزایش پهنای باند دریافتی دستگاه ها نیز کمک می کند.

 

تفاوت Bandwidth با Latency و Ping چیست؟

تأخیر یا Latency، که گاهی اوقات به عنوان پینگ هم شناخته می شود، تاخیری است که هنگام انتظار برای بارگیری چیزی مانند صفحات وب در اینترنت تجربه می کنید. اگر Bandwidth مقدار اطلاعاتی است که در هر ثانیه ارسال می شود، تأخیر مدت زمانی است که این اطلاعات از منبع خود به شما می رسد. پهنای باند زیاد در کاهش تأخیر هم می تواند تأثیر گذار باشد. زیرا در هر لحظه بسته های داده بیشتری منتقل می شود و به این ترتیب مدت زمان رسیدن بسته های داده پشت سرهم کاهش پیدا می کند.

 

Bandwidth چیست

 

تفاوت Throughput و Bandwidth چیست؟

توان عملیاتی یا Throughput عبارت است از اینکه چه مقدار اطلاعات در یک زمان معین تحویل داده می شود. بنابراین اگر پهنای باند حداکثر مقدار داده باشد، توان عملیاتی نشان می دهد که چه مقدار از آن داده به مقصد می رسد. عواملی مانند تأخیر، سرعت شبکه، از دست دادن بسته ها و عوامل دیگر می توانند در Throughput شبکه تأثیر گذار باشند. معمولاً با مقایسه مقدار Throughput و Bandwidth میزان بهینه بودن یک شبکه را اندازه گیری می کنند.

5/5 (1نفر)
از این مطلب خوشتان آمد؟
دیدگاه های کاربران
۰ دیدگاه
هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اگر تمایل داشتید می توانید از طریق فرم بالا دیدگاه جدیدی ارسال کنید.