ionCube چیست و روش های فعالسازی در سی پنل به صورت ساده
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ionCube چیست

 

ionCube افزونه ای مختص به زبان PHP می باشد که در سال 2002 ایجاد شد و هدف از ایجاد این افزونه جلوگیری از نمایش و امکان ویرایش کد ها می باشد. اگر یک سیستم بدون لایسنس دارید می توانید با فعال کردن ionCube امکان اجرای کد بر روی سیستم خود را به صفر برسانید. با فعال کردن این افزونه هم سرعت سایت خود را افزایش می دهید و هم امنیت آن را بالا می برید.

 

یکی از راهکار های افزایش سرعت سایت فعالسازی ionCube در هاست است. با ما همراه باشید تا نحوه فعال کردن ionCube را هم در سی پنل و هم دایرکت ادمین بیاموزید.

 

ionCube چیست؟

آیون کیوب کد منبع قابل خواندن را در پرونده های PHP به کد بایت غیرقابل خواندن تبدیل می کند. برای اینکار باید Loader ionCube روی سرور نصب شده باشد و در دسترس PHP قرار گیرد. ionCube Loader به صورت رایگان و تقریباً برای همه سیستم عامل ها مانند ویندوز، لینوکس، FreeBSD و غیره در دسترس است.

 

آیون کیوب از تکنیک کامپایل کردن بایت کد ها (Compiling the Bytecode) برای کدگذاری استفاده میکند و در نتیجه کد اصلی (Source Code) حذف شده  و زمان اجرا (Runtime) کاهش می یابد. برنامه توسعه یافته PHP (PHP Extension) با نام ionCube Loader  شناخته شده و خواندن (Read) و اجرای (Run) فایل های کد گذاری شده را در زمان اجرا مدیریت میکند.

 

فعال کردن ionCube

 

چرایی استفاده از آیون کیوب

ionCube Loader برنامه ای است که به مخفی سازی و حفاظت کد های شما کمک می کند و کد های شما را در برابر دیده شدن، تغییر و حتی از اجرا شدن آنها روی سیستم های بدون لایسنس جلوگیری می کند. این کارها برای جلوگیری از اینکه کد های شما توسط کسانی که نباید آنها را ببینند و در برابر شناسایی نحوه عملکرد سایت و قالب نوشته شده توسط شما، محافظت شود.

حتما بخوانید:  بک آپ گرفتن از ایمیل ها و انتقال در سی پنل

 

این حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از انتشار کد ها یکی از مهمترین مواردی است که استفاده از مکانیزم آیون کیوب را به یکی از موارد کاربردی و اساسی تبدیل نموده است. در صورتی که آیون کیوب برنامه شما را کد کرده و آن را تبدیل به یک کد زبان ماشین کند صرفا کسانی که لایسنس های شما را خریداری کرده باشند این امکان را خواهند داشت که از این برنامه استفاده کنند.

 

همینطور این افراد حتی در صورت داشتن لایسنس نیز به کد دسترسی نداشته و صرفا به عنوان یک کاربر می توانند از برنامه نوشته شده توسط شما استفاده نمایند. این برنامه به شما کمک خواهد کرد تا محرمانگی کد ها و همینطور حق کپی رایت افزونه ها و قالب هایی که نوشته اید را به صورت تمام و کمال داشته باشید.

 

نکته: یکی دیگر از مواردی که این برنامه در آن نقش دارد سرعت سایت خواهید بود که این مورد را مدیون مکانیزم خاص برنامه آیون کیوب هستیم. اجازه دهید با هم به ببینیم که مکانیزم ionCube Loader چیست و چگونه قرار است این کارها را برای ما انجام دهد

 

کمی از تاریخچه ionCube

سال 2013، ورژن ionCube 8 ارائه شد. در این ورژن رمز گذاری کدهای نوشته شده با PHP 5.4 نیز پشتیبانی شدند. همچنین در سال 2014، ویژگی های جدیدی در سال 2014 به آن اضافه شده که که مهمترین آنها یک رابط کاربری گرافیکی برای کاربران OS X می باشد. در April 18, 2014، ورژن Encoder 8.3 ارائه شد که کدهای نوشته شده به زبان PHP ورژن 5.5 را نیز پشتیبانی نمود.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید هاست فروشگاه اینترنتی

 

در سال 2015، آیون کیوب ورژن 9 رونمایی شد که کدهای نوشته شده به زبان PHP ورژن 5.6 را پشتیبانی میکند و ویژگی های امنیتی جدیدی نیز نظیر رمز گشایی کد وارد شده با استفاده الگوریتم در زمان اجرا ارائه شد.

 

بررسی نصب بودن آیون کیوب

برای بررسی نصب بودن آیون کیوب روی سرور مجازی خود یک صفحه با محتوی زیر ایجاد کنید و گزارش ایجاد شده را بخوانید:

<?php phpinfo(); ?>

جهت استفاده از ionCube Encoded و نیز فایل های رمزگذاری شده PHP (Secured PHP Files)، نیازمند نصب فایلی به نام ionCube Loader روی سرور  است. غالبا آیون کیوب روی سرورهای اشتراکی و سرور های مجازی که از PHP 5 استفاده میکنند، نصب میباشد. جهت بررسی آن میتوانید از فایل  phpinfo.php کمک گرفته و عبارت ionCube را جستجو نمایید.

 

فعال کردن آیون کیوب در سی پنل

فعال کردن آیون کیوب در سی پنل را می توان به دو روش زیر انجام داد:

  • فعال کردن آیون کیوب در سی پنل از طریق کنترل پنل
  • فعال کردن آیون کیوب در سی پنل از طریق WHM

 

روش اول فعال سازی آیون کیوب در سی پنل

 

همانند تصویر زیر می توانید با جستجو کلمه Select PHP Version در کادر جستجو پنل سی پنل خود وارد بخش مربوطه شوید:

 

فعال کردن ionCube در سی پنل

 

سپس در بخش Select PHP Version از منو بالا گزینه Extensions را انتخاب کرده و گزینه ioncube_loader را تیک بزنید، همانند تصویر زیر:

 

فعال سازی آیون کیوب در سی پنل

 

روش دوم فعال سازی ionCube در WHM

پس از وارد شدن به پنل WHM خود از منوی سمت چپ وارد بخش Software و سپس EasyApache 4 شود، همانند تصویر زیر:

حتما بخوانید:  اموزش ریدایرکت Http به https - انتقال کل دامنه به HTTPS (SSL)

 

آموزش آیون کیوب در سی پنل

 

سپس در بخش EasyApache 4 با انتخاب گزینه Customize بخش Currently Installed Packages وارد محیط شخصی سازی پکیج های نصب شده می شویم، همانند تصویر زیر:

 

فعال کردن ionCube در whm

 

در این بخش تنها کافیست با جستجو کلمه ionCube در کادر جستجو و فعال کردن گزینه مربوطه به نسخه دلخواه PHP خود، آیون کیوب را برای آن نسخه فعال کنید.

لطفا امتیاز بدید
از این مطلب خوشتان آمد؟
دیدگاه های کاربران
۰ دیدگاه
هیچ دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اگر تمایل داشتید می توانید از طریق فرم بالا دیدگاه جدیدی ارسال کنید.